EALTA-konferenssista suuntaviivoja kohti kestävämpää kielitaidon arviointia
Härmälä, M., Luodonpää-Manni, M., Hahl, K., Somero-Mononen, H. (2023). EALTA-konferenssista suuntaviivoja kohti kestävämpää kielitaidon arviointia. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.14(4). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/ealta-konferenssista-suuntaviivoja-kohti-kestavampaa-kielitaidon-arviointia
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2023Copyright
© Kirjoittajat 2023
EALTAn (European Association for Language Testing and Assessment) konferenssi kokosi kielitaidon arviointiin perehtyneet asiantuntijat Helsinkiin keskustelemaan tieteenalan ajankohtaisista aiheista kesäkuussa 2023. Tässä artikkelissa käsittelemme konferenssin aiheista tunteiden roolia arvioinnissa sekä yksi-, kaksi- ja monikielistä arviointia.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/ealta-konferenssista-suuntaviivoja-kohti-kestavampaa-kielitaidon-arviointiaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ihmisarvioijien näkemyksiä suullisen kielitaidon automaattisesta arvioinnista, digitaalisesta arviointiprosessista sekä puhesuorituksista arvioitavista ulottuvuuksista
Zansen, Anna von; Kallio, Heini; Sneck, Milla; Kuronen, Mikko; Huhta, Ari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Digitaaliset kielikokeet ovat nykypäivää muun muassa ylioppilastutkinnossa, ja lähes jokaisessa oppilaitoksessa on jonkinlainen digitaalinen oppimis- ja opetusalusta. Tekniikka on mullistanut kielitaidon testaamisen ja ... -
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ... -
"Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa
Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Riittääkö Ett ögonblick näytöksi merkonomilta edellytetystä kielitaidosta? : kielitaidon arviointi aikuisten näyttötutkinnoissa
Härmälä, Marita (Jyväskylän yliopisto, 2008)Näyttötehtävien sisältö ja vaatimustaso vaihtelevat eri vuosina ja eri tutkintopaikoissa. Tämä selvisi Marita Härmälän tutkimuksessa, jossa hän selvitti aikuisten näyttötutkinnoissa vaadittua kielitaitoa ja sen arviointia. ... -
Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa
Honko, Mari; Halonen, Mia (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Language assessment is an activity guided by prevailing language ideologies as well as more general ideas that permeate the entire society. In this chapter, we will examine the ideologies of language proficiency descriptors ...