dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Nevaranta, Maria | |
dc.date.accessioned | 2023-09-05T06:09:06Z | |
dc.date.available | 2023-09-05T06:09:06Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88880 | |
dc.description.abstract | Monilla maahanmuuttajataustaisilla nuorilla aikuisilla on vaikeuksia säilyttää perintökieltään, mutta perintökielen ylläpitäminen tarjoaa kannustimia kuten sosiaalista integraatiota, kulttuuriperinnön säilyttämistä ja henkilökohtaista identiteettiä. Suomen koulutusjärjestelmän rajalliset resurssit ja tuki vaikuttavat kuitenkin kielen menetykseen. Maahanmuuttajien haasteita perintökielen ylläpitämisessä ovat assimilaatiopaineet, kieliarkuus ja resurssien puute. Vaikka tutkimus nuorten maahanmuuttajien perintökielen ylläpidosta Suomessa on vähäistä, tutkimukset ovat osoittaneet käytännön etuja perintökielen kehittämisessä.
Täten, tämän tutkielman tavoite oli tutkia, miten maahanmuuttajataustaiset nuoret aikuiset Suomessa ylläpitävät perintökieltään sekä tuoda esiin erilaisia haasteita ja etuja, joita ilmenee kielen ylläpitämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota kattava ymmärrys aiheesta ottamalla huomioon sekä nuorten miesten että naisten näkemykset iältään 18-25. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimus käytti verkkokyselyä, joka koostui 14 avoimesta kysymyksestä. Kysely suunniteltiin keräämään yksityiskohtaista tietoa osallistujien asenteista perinteiseen kieleen ja toimenpiteistä sen säilyttämiseksi. Kyselyn tarkoituksena oli myös saada selville osallistujien näkemykset perintökielen ylläpidon eduista ja vaikeuksista. Aineiston analyysissa on käytetty sisällönanalyysia.
Tuloksien mukaan maahanmuuttajataustaiset nuoret aikuiset Suomessa kohtaavat haasteita perintökielen ylläpitämisessä. Näistä haasteista huolimatta ulkoiset ja sisäiset kannustimet lisäävät motivaatiota säilyttää perintökieli. Tarvitaan kuitenkin enemmän mahdollisuuksia ja resursseja, ja kielteisiä käsityksiä perintökieliä kohtaan tulisi käsitellä. Tämä tutkimus tarjoaa arvokkaita näkemyksiä poliittisille päättäjille ja kouluttajille, mutta sen tulokset ovat rajallisia eikä niitä voi yleistää. Kaiken kaikkiaan perintökielten ylläpidon tukeminen Suomessa on ratkaisevan tärkeää kielellisen monimuotoisuuden edistämiseksi ja osallistavamman yhteiskunnan luomiseksi. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | heritage language | |
dc.subject.other | language maintenance | |
dc.subject.other | language incentives | |
dc.title | Maintaining the heritage language : young adults from immigrant backgrounds in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309054911 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | kielelliset vähemmistöt | |
dc.subject.yso | vähemmistökielet | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | content analysis | |
dc.subject.yso | immigrants | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | linguistic minorities | |
dc.subject.yso | minority languages | |
dc.subject.yso | bilingualism | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | linguistic identity | |
dc.subject.yso | language learning | |