Maintaining the heritage language : young adults from immigrant backgrounds in Finland
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Monilla maahanmuuttajataustaisilla nuorilla aikuisilla on vaikeuksia säilyttää perintökieltään, mutta perintökielen ylläpitäminen tarjoaa kannustimia kuten sosiaalista integraatiota, kulttuuriperinnön säilyttämistä ja henkilökohtaista identiteettiä. Suomen koulutusjärjestelmän rajalliset resurssit ja tuki vaikuttavat kuitenkin kielen menetykseen. Maahanmuuttajien haasteita perintökielen ylläpitämisessä ovat assimilaatiopaineet, kieliarkuus ja resurssien puute. Vaikka tutkimus nuorten maahanmuuttajien perintökielen ylläpidosta Suomessa on vähäistä, tutkimukset ovat osoittaneet käytännön etuja perintökielen kehittämisessä.
Täten, tämän tutkielman tavoite oli tutkia, miten maahanmuuttajataustaiset nuoret aikuiset Suomessa ylläpitävät perintökieltään sekä tuoda esiin erilaisia haasteita ja etuja, joita ilmenee kielen ylläpitämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota kattava ymmärrys aiheesta ottamalla huomioon sekä nuorten miesten että naisten näkemykset iältään 18-25. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimus käytti verkkokyselyä, joka koostui 14 avoimesta kysymyksestä. Kysely suunniteltiin keräämään yksityiskohtaista tietoa osallistujien asenteista perinteiseen kieleen ja toimenpiteistä sen säilyttämiseksi. Kyselyn tarkoituksena oli myös saada selville osallistujien näkemykset perintökielen ylläpidon eduista ja vaikeuksista. Aineiston analyysissa on käytetty sisällönanalyysia.
Tuloksien mukaan maahanmuuttajataustaiset nuoret aikuiset Suomessa kohtaavat haasteita perintökielen ylläpitämisessä. Näistä haasteista huolimatta ulkoiset ja sisäiset kannustimet lisäävät motivaatiota säilyttää perintökieli. Tarvitaan kuitenkin enemmän mahdollisuuksia ja resursseja, ja kielteisiä käsityksiä perintökieliä kohtaan tulisi käsitellä. Tämä tutkimus tarjoaa arvokkaita näkemyksiä poliittisille päättäjille ja kouluttajille, mutta sen tulokset ovat rajallisia eikä niitä voi yleistää. Kaiken kaikkiaan perintökielten ylläpidon tukeminen Suomessa on ratkaisevan tärkeää kielellisen monimuotoisuuden edistämiseksi ja osallistavamman yhteiskunnan luomiseksi.
...
Keywords
heritage language language maintenance language incentives sisällönanalyysi maahanmuuttajat kieli ja kielet kielelliset vähemmistöt vähemmistökielet kaksikielisyys monikielisyys kielellinen identiteetti kielen oppiminen content analysis immigrants languages linguistic minorities minority languages bilingualism multilingualism linguistic identity language learning
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Challenging Constitutional Bilingualism with 'What if...' : Counterfactual Histories and At-risk Minorities in Finland
Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina (Multilingual Matters, 2021) -
Chronotopic identities of learners of Korean as a heritage language in Finland : Who decides their language priorities?
Sun, Dukkeum (Jyväskylän yliopisto, 2023)The noticeable growth of the number of immigrant pupils has led to the growing needs for heritage language education in Finland. However, language studies have tended to be mainly focused on the national languages and ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ...