Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSzabó, Tamás
dc.contributor.authorMäkipelto, Annika
dc.contributor.authorNiemi, Petra
dc.date.accessioned2023-08-31T06:13:19Z
dc.date.available2023-08-31T06:13:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88817
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten oppilaiden kielijännityksen yleisyyttä sekä sitä, mitkä tekijät aiheuttavat oppilaissa kielijännityksen tunteita. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemiä keinoja, joilla kielijännitystä voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena olivat B1- ruotsin kieltä opiskelevat kuudesluokkalaiset oppilaat. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä, ja vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin tapaan. Tulokset osoittivat, että noin 90 prosenttia oppilaista on kokenut kielijännitystä ruotsin kielen oppitunneilla. Kielijännitystä aiheutti oppitunneilla puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen ja koetilanteet. Suurimmat tekijät, jotka aiheuttavat oppilaissa kielijännitystä olivat koetilanteet ja puhuminen. Suurin osa oppilaista kuitenkin näki, että kielijännityksen tunteeseen voi vaikuttaa. He kokivat, että kielijännitystä voi vähentää muun muassa kielen oppiminen, itsensä kehittäminen, luokkatovereiden ymmärtäväisyys sekä opettajan tuki ja tiettyjen opetustapojen välttäminen. Tutkimuksemme on ajankohtainen, koska B1-ruotsin kieli on melko uusi oppiaine alakoulussa, ja kielijännitystä on tutkittu melko vähän erityisesti suomalaisessa alakoulukonteksissa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa kielijännityksen vaikuttavista tekijöistä, joiden tietämyksestä on hyötyä, jotta opettajat osaisivat ottaa oppilaiden kielijännityksen paremmin huomioon.fi
dc.format.extent83
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkielijännitys
dc.subject.othernuoret kielenoppijat
dc.title"Oo vaan chill se auttaa" : oppilaiden ajatuksia kielijännityksestä ruotsin kielen oppitunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308314854
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppitunnit
dc.subject.ysooppiaineet
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoululaiset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright