dc.contributor.advisor | Szabó, Tamás | |
dc.contributor.author | Mäkipelto, Annika | |
dc.contributor.author | Niemi, Petra | |
dc.date.accessioned | 2023-08-31T06:13:19Z | |
dc.date.available | 2023-08-31T06:13:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88817 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten oppilaiden kielijännityksen yleisyyttä sekä sitä, mitkä tekijät aiheuttavat oppilaissa kielijännityksen tunteita. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemiä keinoja, joilla kielijännitystä voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena olivat B1- ruotsin kieltä opiskelevat kuudesluokkalaiset oppilaat. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä, ja vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin tapaan.
Tulokset osoittivat, että noin 90 prosenttia oppilaista on kokenut kielijännitystä ruotsin kielen oppitunneilla. Kielijännitystä aiheutti oppitunneilla puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen ja koetilanteet. Suurimmat tekijät, jotka aiheuttavat oppilaissa kielijännitystä olivat koetilanteet ja puhuminen. Suurin osa oppilaista kuitenkin näki, että kielijännityksen tunteeseen voi vaikuttaa. He kokivat, että kielijännitystä voi vähentää muun muassa kielen oppiminen, itsensä kehittäminen, luokkatovereiden ymmärtäväisyys sekä opettajan tuki ja tiettyjen opetustapojen välttäminen.
Tutkimuksemme on ajankohtainen, koska B1-ruotsin kieli on melko uusi oppiaine alakoulussa, ja kielijännitystä on tutkittu melko vähän erityisesti suomalaisessa alakoulukonteksissa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa kielijännityksen vaikuttavista tekijöistä, joiden tietämyksestä on hyötyä, jotta opettajat osaisivat ottaa oppilaiden kielijännityksen paremmin huomioon. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielijännitys | |
dc.subject.other | nuoret kielenoppijat | |
dc.title | "Oo vaan chill se auttaa" : oppilaiden ajatuksia kielijännityksestä ruotsin kielen oppitunneilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202308314854 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | oppitunnit | |
dc.subject.yso | oppiaineet | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |