Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppäniemi, Matti
dc.contributor.authorKaján, Saaga
dc.date.accessioned2023-08-21T05:18:46Z
dc.date.available2023-08-21T05:18:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88591
dc.description.abstractKilpailun kiristyminen, digitalisaation ja muuttuvat kuluttajatarpeet ovat aiheuttaneet merkittäviä muutoksia yrityksien väliseen kilpailuun kirja-alan markkinoilla. 2020-luvulla yritysten kilpailu tulee entistä enemmän keskittymään asiakaskokemukseen. Tämä edellyttää yrityksiltä strategioita, joiden avulla pystytään tarjoamaan onnistuneempia asiakaskokemuksia kuin kilpailijat, mikä johtaa kilpailuedun syntymiseen. Digitalisaation kautta äänikirjojen yleistyminen on mullistanut kirja-alaa ja vaikuttaneet sen toimijoihin. Äänikirjojen nopea suosion kasvu on avannut uusia markkinoita. Lisäksi uudet liiketoimintamallit ovat muuttaneet kirjallisuuden kuluttamista ja kulttuuria. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mistä tekijöistä kirja-alan asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus rakentuvat. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kirja-alan yrityksille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata laajempaa ilmiötä, minkä takia haastateltavat valittiin etukäteen ennalta määrätyllä perusteella. Haastateltaviksi valikoitui kuusi henkilöä, jotka ovat olleet tai ovat nykyään kirja-alalla töissä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja haastatteluaineisto analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Tarkoituksena oli löytää toistuvia teemoja, joista selviäisi kokonaiskuva ilmiöstä. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen kasvava merkitys muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tuloksista voidaan myös todeta, että asiakkaiden tarpeet ja ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet digitalisaation ja äänikirjojen kautta.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlukuaikapalvelu
dc.titleAsiakaslähtöisyys kirja-alalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308214689
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoasiakaslähtöisyys
dc.subject.ysoasiakaskokemus
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysokirjat
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.subject.ysokirja-ala
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright