Asiakaslähtöisyys kirja-alalla
Kilpailun kiristyminen, digitalisaation ja muuttuvat kuluttajatarpeet ovat aiheuttaneet merkittäviä muutoksia yrityksien väliseen kilpailuun kirja-alan markkinoilla. 2020-luvulla yritysten kilpailu tulee entistä enemmän keskittymään asiakaskokemukseen. Tämä edellyttää yrityksiltä strategioita, joiden avulla pystytään tarjoamaan onnistuneempia asiakaskokemuksia kuin kilpailijat, mikä johtaa kilpailuedun syntymiseen.
Digitalisaation kautta äänikirjojen yleistyminen on mullistanut kirja-alaa ja vaikuttaneet sen toimijoihin. Äänikirjojen nopea suosion kasvu on avannut uusia markkinoita. Lisäksi uudet liiketoimintamallit ovat muuttaneet kirjallisuuden kuluttamista ja kulttuuria.
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mistä tekijöistä kirja-alan asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus rakentuvat. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kirja-alan yrityksille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata laajempaa ilmiötä, minkä takia haastateltavat valittiin etukäteen ennalta määrätyllä perusteella. Haastateltaviksi valikoitui kuusi henkilöä, jotka ovat olleet tai ovat nykyään kirja-alalla töissä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja haastatteluaineisto analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Tarkoituksena oli löytää toistuvia teemoja, joista selviäisi kokonaiskuva ilmiöstä.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen kasvava merkitys muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tuloksista voidaan myös todeta, että asiakkaiden tarpeet ja ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet digitalisaation ja äänikirjojen kautta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Value creation through digital value-based selling activities
Tiainen, Petra (2023)Paine digitalisaatioon haastaa personoituja ratkaisuja tarjoavia B2B-yrityksiä. Vaikka yhä useampi B2B-asiakas suosii ostamista verkossa, hybridiratkaisuita tarjoavien B2B-yritysten katsotaan yhä olevan digitaalisen siirtymän ... -
Book 2010 : development trends in the book trade - summary
Lauri Saarinen; Juri Joensuu; Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
A Customer Perspective on Omnichannel Customer Journey and Channel Usage : A Qualitative Study
Mali, Eveliina; Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus (RWTH Aachen, 2022)This qualitative study investigates customer behavior during the omnichannel customer journey. The study aims to increase the understanding of omnichannel service environments from a customer-centric point of view. The ... -
The role of social capital in digitalised retail servicescape
Nyrhinen, Jussi; Skippari, Mika; Wilska, Terhi-Anna (Routledge, 2022)This chapter examines how digitalisation has altered the way consumers experience the social interaction and service environment while shopping in retail stores. In this, we draw on the concept of servicescape, which ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.