Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVon Bonsdorff, Pauline
dc.contributor.authorSuhonen, Laura
dc.date.accessioned2023-08-16T05:34:53Z
dc.date.available2023-08-16T05:34:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88543
dc.description.abstractMillaisia ennakkoasenteita Suomen taidemuseoihin nykypäivänä kohdistuu, ja millaisia vaikutuksia koetuilla asenteilla on taidemuseoiden saavutettavuuteen sekä ihmisten kuulumisen kokemuksiin taidemuseoissa? Entä millaisin keinoin voimme olla purkamassa asenteellisia esteitä, jotta taidemuseoon olisi jokaisen helppoa tulla? Tutkielmani tavoitteena on pyrkiä edistämään kotimaisten taidemuseoiden yhdenmukaisempaa saavutettavuutta, sekä tekemään näkyväksi taidemuseoihin ajantasaisesti kohdistuvia ennakkoasenteita. Pyrin tutkielmani kautta selvittämään millaiset osatekijät vaikuttavat ennakkoasenteiden muodostumiseen, ja millaisia vaikutuksia omaksutuilla asenteilla on ihmisten kuulumisen kokemuksissa museovierailujen aikana. Asenteellisten esteiden tunnistamisen kautta tutkielman tavoitteena on lisäksi tuoda esille konkreettisia keinoja asenteellisten esteiden purkamiseksi ja museokynnyksen madaltamiseksi. Toteutin tutkielmaani varten kyselyn, jonka tulokset toimivat tutkielman keskeisenä aineistona. Kyselyyn osallistui 141 Keski-Suomessa asuvaa tai Keski-Suomessa vierailevaa henkilöä, ja työn merkittävin kaikupohja muodostuu siten kyselyyn vastanneiden henkilöiden omakohtaisista näkemyksistä ja kokemuksista. Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka taidemuseoiden yleisöt koetaan yhä nykyäänkin osin marginalisoituneina, ja taidemuseoihin koetaan kohdistuvan ennakkoasenteita, joilla voi olla heikentäviä vaikutuksia taidemuseoiden saavutettavuudessa. Kyselyyn tulleiden vastausten kautta taidemuseoilta toivotaan nykyistä monipuolisempia osallistumisen ja vapaan oppimisen mahdollisuuksia, sekä interaktiivisuutta aivan tavallisen kansan suuntaan. Tutkielmani tulokulma muodostuu asenteellisen saavutettavuuden käsitteen kautta, joka on alan akateemisessa tutkimuksessa sekä alan yhdenvertaisuuskeskustelussa verrattain tuore. Taidemuseoihin kohdistuvien ennakkoasenteiden tunnistaminen voidaan käsitteen avuin nähdä puuttuvana osana taidemuseoiden saavutettavuustyötä, ja aihealueen laajempi tarkastelu voi näin ollen tarjota tärkeitä työkaluja toimia yhdenvertaisuutta edistävästi nyt ja tulevaisuudessa. Alan viitekehyksessä käsite korostaa yhteiskunnallisesti merkittäviä kuulumisen ja yhdenvertaisuuden teemoja, ja käsite on sovellettavissa kulttuuriorganisaatioiden saavutettavuustyöhön yleisesti. Tutkielma pyrkii ottamaan kantaa keskusteluun taiteesta ja kulttuurista jokaisen oikeutena.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherasenteellinen saavutettavuus
dc.subject.otherkuuluminen
dc.subject.otherkulttuuriympäristön tutkimus
dc.titleHyppy museokynnyksen yli : empiirinen tutkimus taidemuseoiden asenteellisesta saavutettavuudesta sekä kuulumisen kokemuksista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308164653
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysomuseopedagogiikka
dc.subject.ysoyleisötyö
dc.subject.ysoempiirinen tutkimus
dc.subject.ysotaidemuseot
dc.subject.ysoesteettömyys ja saavutettavuus
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright