Potentiality at play : an exploration of constructivist art museum pedagogy
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
In the wake of a paradigm shift in contemporary museum education in the 21st century, the conventional ways of learning have been transcended. Constructivism as a lens to rethink learning in art museums underlines active participation of learners and facilitation by the educators during the meaning-making process. Such pedagogical approach acknowledges the potentiality of becoming, of the educators, learners and learning itself. Existing literature has shown that art museum education is an understudied and undertheorized profession that lacks a coherent philosophy shared by practitioners. As one of the first studies that focuses on the context of constructivist art museum education, this study aims to explore the characteristics and practices of constructivist art museum pedagogy. A qualitative ethnographic approach used in this single case study that involves field observation and interviews at Jyväskylä Art Museum in Finland yields the results in three main aspects: an open heart that emancipates learners, playfulness knits a flexible fabric for educators and facilitative-and-participatory learning in motion, while also highlights learning space as a result and catalyst of museum pedagogy. This study contributes to the conceptualization of a philosophy to be shared by museum educators and adds nuances to the understanding of museum pedagogical practices.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kävijät, kokijat, kokemukset: Museologinen tutkimus Siffin senioriklubista taidemuseon keskiössä
Hannula, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Taidekokemus muuttuu kuvaksi : taidemuseon työpajassa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytila ja mahdollisuudet
Kirsi, Verna (2020)Tutkielmassani selvitän taidemuseokontekstissa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tarkastelun keskiössä on museoiden tarjoama työpajatoiminta, jonka yhteydessä taidetta ... -
Hyppy museokynnyksen yli : empiirinen tutkimus taidemuseoiden asenteellisesta saavutettavuudesta sekä kuulumisen kokemuksista
Suhonen, Laura (2023)Millaisia ennakkoasenteita Suomen taidemuseoihin nykypäivänä kohdistuu, ja millaisia vaikutuksia koetuilla asenteilla on taidemuseoiden saavutettavuuteen sekä ihmisten kuulumisen kokemuksiin taidemuseoissa? Entä millaisin ... -
Lasten syntymäpäiväjuhlat taidemuseon palveluna : Jyväskylän taidemuseon Harlekiinin kekkerit
Aho, Maria (2018)Tutkin Jyväskylän taidemuseon taidetta ja juhlakutsuja yhdistelevää palvelutuotetta Harlekiinin kekkerit. 1998 kehitetty palvelu painottuu syntymäpäiväjuhlien järjestämiseen ja kohderyhmänä ovat lapset. Hahmotan ...