Potentiality at play : an exploration of constructivist art museum pedagogy
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
In the wake of a paradigm shift in contemporary museum education in the 21st century, the conventional ways of learning have been transcended. Constructivism as a lens to rethink learning in art museums underlines active participation of learners and facilitation by the educators during the meaning-making process. Such pedagogical approach acknowledges the potentiality of becoming, of the educators, learners and learning itself. Existing literature has shown that art museum education is an understudied and undertheorized profession that lacks a coherent philosophy shared by practitioners. As one of the first studies that focuses on the context of constructivist art museum education, this study aims to explore the characteristics and practices of constructivist art museum pedagogy. A qualitative ethnographic approach used in this single case study that involves field observation and interviews at Jyväskylä Art Museum in Finland yields the results in three main aspects: an open heart that emancipates learners, playfulness knits a flexible fabric for educators and facilitative-and-participatory learning in motion, while also highlights learning space as a result and catalyst of museum pedagogy. This study contributes to the conceptualization of a philosophy to be shared by museum educators and adds nuances to the understanding of museum pedagogical practices.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29558]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kävijät, kokijat, kokemukset: Museologinen tutkimus Siffin senioriklubista taidemuseon keskiössä
Hannula, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Lasten syntymäpäiväjuhlat taidemuseon palveluna : Jyväskylän taidemuseon Harlekiinin kekkerit
Aho, Maria (2018)Tutkin Jyväskylän taidemuseon taidetta ja juhlakutsuja yhdistelevää palvelutuotetta Harlekiinin kekkerit. 1998 kehitetty palvelu painottuu syntymäpäiväjuhlien järjestämiseen ja kohderyhmänä ovat lapset. Hahmotan ... -
Amos Rexin opastusfilosofia : näkökulmia opastamiseen
Lorca, Elisa Wistuba (2020)Tiivistelmä – Abstract Maisterintutkielman tarkoituksena on tarkastella Amos Rex -taidemuseon opastusfilosofiaa, sen taustoja ja käytänteitä. Tämän esimerkin avulla pyrin tutkielmassa muodostamaan kokonaiskuvan museo-oppaan ... -
Taidekokemus muuttuu kuvaksi : taidemuseon työpajassa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytila ja mahdollisuudet
Kirsi, Verna (2020)Tutkielmassani selvitän taidemuseokontekstissa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tarkastelun keskiössä on museoiden tarjoama työpajatoiminta, jonka yhteydessä taidetta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.