Hyppy museokynnyksen yli : empiirinen tutkimus taidemuseoiden asenteellisesta saavutettavuudesta sekä kuulumisen kokemuksista
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Millaisia ennakkoasenteita Suomen taidemuseoihin nykypäivänä kohdistuu, ja millaisia vaikutuksia koetuilla asenteilla on taidemuseoiden saavutettavuuteen sekä ihmisten kuulumisen kokemuksiin taidemuseoissa? Entä millaisin keinoin voimme olla purkamassa asenteellisia esteitä, jotta taidemuseoon olisi jokaisen helppoa tulla?
Tutkielmani tavoitteena on pyrkiä edistämään kotimaisten taidemuseoiden yhdenmukaisempaa saavutettavuutta, sekä tekemään näkyväksi taidemuseoihin ajantasaisesti kohdistuvia ennakkoasenteita. Pyrin tutkielmani kautta selvittämään millaiset osatekijät vaikuttavat ennakkoasenteiden muodostumiseen, ja millaisia vaikutuksia omaksutuilla asenteilla on ihmisten kuulumisen kokemuksissa museovierailujen aikana. Asenteellisten esteiden tunnistamisen kautta tutkielman tavoitteena on lisäksi tuoda esille konkreettisia keinoja asenteellisten esteiden purkamiseksi ja museokynnyksen madaltamiseksi.
Toteutin tutkielmaani varten kyselyn, jonka tulokset toimivat tutkielman keskeisenä aineistona. Kyselyyn osallistui 141 Keski-Suomessa asuvaa tai Keski-Suomessa vierailevaa henkilöä, ja työn merkittävin kaikupohja muodostuu siten kyselyyn vastanneiden henkilöiden omakohtaisista näkemyksistä ja kokemuksista. Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka taidemuseoiden yleisöt koetaan yhä nykyäänkin osin marginalisoituneina, ja taidemuseoihin koetaan kohdistuvan ennakkoasenteita, joilla voi olla heikentäviä vaikutuksia taidemuseoiden saavutettavuudessa. Kyselyyn tulleiden vastausten kautta taidemuseoilta toivotaan nykyistä monipuolisempia osallistumisen ja vapaan oppimisen mahdollisuuksia, sekä interaktiivisuutta aivan tavallisen kansan suuntaan.
Tutkielmani tulokulma muodostuu asenteellisen saavutettavuuden käsitteen kautta, joka on alan akateemisessa tutkimuksessa sekä alan yhdenvertaisuuskeskustelussa verrattain tuore. Taidemuseoihin kohdistuvien ennakkoasenteiden tunnistaminen voidaan käsitteen avuin nähdä puuttuvana osana taidemuseoiden saavutettavuustyötä, ja aihealueen laajempi tarkastelu voi näin ollen tarjota tärkeitä työkaluja toimia yhdenvertaisuutta edistävästi nyt ja tulevaisuudessa. Alan viitekehyksessä käsite korostaa yhteiskunnallisesti merkittäviä kuulumisen ja yhdenvertaisuuden teemoja, ja käsite on sovellettavissa kulttuuriorganisaatioiden saavutettavuustyöhön yleisesti. Tutkielma pyrkii ottamaan kantaa keskusteluun taiteesta ja kulttuurista jokaisen oikeutena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29492]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Amos Rexin opastusfilosofia : näkökulmia opastamiseen
Lorca, Elisa Wistuba (2020)Tiivistelmä – Abstract Maisterintutkielman tarkoituksena on tarkastella Amos Rex -taidemuseon opastusfilosofiaa, sen taustoja ja käytänteitä. Tämän esimerkin avulla pyrin tutkielmassa muodostamaan kokonaiskuvan museo-oppaan ... -
Kävijät, kokijat, kokemukset: Museologinen tutkimus Siffin senioriklubista taidemuseon keskiössä
Hannula, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana
Laes, Tuulikki; Juntunen, Marja-Leena; Heimonen, Marja; Kamensky, Hanna; Kivijärvi, Sanna; Nieminen, Kati; Tuovinen, Tuulia; Turpeinen, Isto; Elmgren, Heidi; Linnapuomi, Aura; Korhonen, Outi (Taideyliopisto, 2018) -
Pelillisten elementtien käyttö Suomen museoissa vuonna 2021
Perttu, Soli (2021)Opinnäytetyö tarkastelee suomalaisten museonäyttelyiden yleisötyössä käytettäviä pelejä ja pelillistämisen elementtejä. Tutkimusmateriaali koostuu yleisötyöstä vastaaville museotyöntekijöille lähetetyn kyselyn vastauksista. ... -
Potentiality at play : an exploration of constructivist art museum pedagogy
Ho, Wena Wing Wa (2022)In the wake of a paradigm shift in contemporary museum education in the 21st century, the conventional ways of learning have been transcended. Constructivism as a lens to rethink learning in art museums underlines active ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.