Muutokseen sopeutuminen ja työntekijöiden psykologiset tarpeet : monimenetelmällinen tutkimus
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Työntekijäkokemukset ovat tärkeä näkökulma organisaatiomuutoksiin, sillä työntekijöiden muutokseen liittyvät arviot ja tunnetason suhtautuminen ovat yhteydessä heidän muutokseen sopeutumiseensa ja sitä kautta organisaatiomuutoksen onnistumiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen sairaanhoitopiirin eri henkilöstö- ja ammattiryhmiä edustavien työntekijöiden sopeutumista organisaatiomuutokseen, sopeutumiseen yhteydessä olevia tekijöitä ja organisaatiomuutoksessa ilmeneviä työntekijöiden psykologisia tarpeita. Keskiössä ovat työntekijöiden kokemukset sekä arviot organisaatiomuutoksesta ja sen johtamisesta. Tutkimuksessa yhdistetään määrällisiä ja laadullisia menetelmiä ilmiön syvällisemmäksi ymmärtämiseksi.
Määrällisen analyysin lineaarisessa regressioanalyysissä (n = 263, naisia 87 %) muutokseen sopeutumista tilastollisesti merkitseviä selittäjiä olivat arvio organisaation johdon muutos-johtamisesta, työntekijän muutoksen vuoksi kokema huolestuneisuus sekä työntekijän oma toiminta muutokseen sopeutumiseksi. Arvio esihenkilön muutosjohtamisesta ei ollut tilastollisesti merkitsevä sopeutumisen selittäjä. Laadullisen haastatteluaineiston aineistolähtöisessä temaattisessa analyysissä huomattiin, että sekä hyvin että heikosti itsensä sopeutuneeksi arvioineiden (n = 29, naisia 76 %) kuvauksissa toistuivat vahvasti muutoksen aikaiset psykologiset tarpeet, joten niitä päätettiin tutkia tarkemmin. Tarpeet luokiteltiin neljään pääteemaan: luottamus, arvostus, yhteisöllisyys ja toimijuus.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että työntekijöiden muutosprosessin aikana ilmeneviin tarpeisiin vastaamalla voidaan tukea heidän muutokseen sopeutumistaan. Määrällisen ja laadullisen analyysin perusteella työntekijöiden tarpeet jaoteltiin sen mukaan, millä organisaation tasolla niihin voidaan vastata (ylin johto, esihenkilö ja lähityöyhteisö, työntekijätaso). Merkittävä oli erityisesti organisaation johdon toiminta, joka liittyi usean eri tarpeen täyttymiseen. Tulosten perusteella on myös ilmeistä, että kiinnittämällä huomiota organisaation sisäiseen viestintään muutosprosessin aikana voidaan vastata moniin tarpeisiin.
Tutkimuksen pohjalta annetaan suosituksia siitä, miten työntekijälähtöisyyden voisi huomioida muutosprosessissa. Kustannustehokkaillakin keinoilla on mahdollista rakentaa pidemmällä aikavälillä kestävämpää organisaatiokulttuuria. Henkilöstön kokemusten ja tarpeiden huomiointi kannattaa, sillä siten voidaan tukea työntekijöiden muutokseen liittyviä myönteisiä arvioita, tunteita ja käyttäytymistä, jotka kaikki osaltaan viime kädessä ratkaisevat organisaatiomuutoksen onnistumisen. Lisäksi organisaatiomuutoksen toteuttaminen henkilöstö huomioiden voi ennaltaehkäistä muutoksesta mahdollisesti seuraavia yksilö- ja organisaatiotason kielteisiä vaikutuksia, kuten työpaikanvaihtoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutosjohtamisen kokemukset ja hoitoalan työntekijöiden lähtöaikeet : suojaako psykososiaalinen työympäristö huonoksi koetulta johtamiselta
Rosslyn, Viivi; Korolainen, Jussi (2024)Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten erään suomalaisen sairaanhoitopiirin työntekijöiden kokemukset organisaatiomuutoksen toteuttamisen aikaisesta johtamisesta olivat yhteydessä heidän lähtöaikeisiinsa muutoksen lopulla. ... -
Muutosjohtamisen yhteys henkilöstön työhyvinvointiin terveydenhuollon organisaation muutosprosessissa : muutokseen sopeutuminen välittävänä tekijänä
Vaitoja, Kristiina; Niittyviita-Sipilä, Sara (2023)Tässä seurantatutkimuksessa haluttiin selvittää, ennustaako johdon toiminta muutoksen alkuvaiheessa työntekijöiden myöhempää organisaatiomuutokseen sopeutumista ja miten muutokseen sopeutuminen on yhteydessä työntekijöiden ... -
Organisaatio muutoksessa - yrityskaupasta johtuva toimitilojen yhdistäminen työntekijöiden näkökulmasta: Case Barona Group Oy
Hautanen, Heidi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka suomalaisten henkilös-töpalvelualan yritysten, Baronan ja Opteamin, välisen yrityskaupasta johtuvan toimitilojen yhdistäminen on onnistunut työntekijöiden näkökulmasta. ... -
Organisaatio muutoksessa: työntekijöiden, keskijohdon ja ylimmän johdon kokemuksia muutosprosessista
Partanen, Hanna-Mari (2016)Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia erään kansainvälisen konsernin Suomen yksikön toiminto-osaston rakenteellista muutosta ja sen vaikutuksia. Mielenkiinnon kohteena tutkimuksessa on ollut kuulla ... -
Muutosviestinnän rooli organisaatiomuutoksiin liittyvän epävarmuuden hallinnassa : case: Osuuskauppa Keskimaa ja Workplace by Facebook –käyttöönotto
Palos, Aleksi (2019)Tutkielman tavoitteena on selvittää millainen rooli organisaatimuutoksen aikaisella viestinnällä on työntekijän kokemaan epävarmuuteen ja stressiin muutostilanteissa. Erityishuomio tutkimuksessa on teknologialähtöisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.