dc.contributor.author | Parhiala, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2023-07-28T11:00:39Z | |
dc.date.available | 2023-07-28T11:00:39Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Parhiala, P. (2020). Kouluhyvinvointi : miten voidaan tukea ja mitä tehdä, kun ongelmia ilmenee?. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(3), 4-11. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2021/03/02/kouluhyvinvointi-miten-voidaan-tukea-ja-mita-tehda-kun-ongelmia-ilmenee/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2021/03/02/kouluhyvinvointi-miten-voidaan-tukea-ja-mita-tehda-kun-ongelmia-ilmenee/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_43508913 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88471 | |
dc.description.abstract | Viime aikoina kouluissa on kiinnitetty oppimisen lisäksi yhä enemmän huomiota hyvinvointiin. Hyvinvoinnin taso ennustaa oppimistuloksia, ja kouluaikaisella hyvinvoinnilla on vaikutus koko loppuelämään. Koululla on myös havaittu olevan suuri rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa sekä hyvinvoinnin lisäämisessä. Oppimisen ohella koulussa korostetaan hyvinvoinnin, ilon ja motivaation merkitystä. On pyritty huomioimaan yksilölliset oppimispolut, otettu uusia opetusmetodeja opettajajohtoisen tyylin rinnalle ja alettu käyttää sukupuolineutraalia puhetyyliä. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki astui voimaan syksyllä 2014, jolloin ensimmäistä kertaa määriteltiin laissa ennaltaehkäisevän työn merkitys ottamalla käyttöön yhteisöllinen oppilashuolto. Ongelmia ennaltaehkäisevä toiminta oppilasryhmien kanssa ja opetta- jien konsultoiminen koettiin oppilashuollon tärkeiksi tehtäviksi. Lisäksi korostettiin myös oppilaiden yksilötukea määrittämällä aika, jonka sisällä oppilaan olisi saatava apua oppilashuollosta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2021/03/02/kouluhyvinvointi-miten-voidaan-tukea-ja-mita-tehda-kun-ongelmia-ilmenee/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | akateemiset perustaidot | |
dc.title | Kouluhyvinvointi : miten voidaan tukea ja mitä tehdä, kun ongelmia ilmenee? | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202307284586 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 4-11 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 30 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Niilo Mäki Instituutti | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | psykososiaalinen tuki | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | masennus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12954 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16485 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7995 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |