Kouluhyvinvointi : miten voidaan tukea ja mitä tehdä, kun ongelmia ilmenee?
Parhiala, P. (2020). Kouluhyvinvointi : miten voidaan tukea ja mitä tehdä, kun ongelmia ilmenee?. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(3), 4-11. https://bulletin.nmi.fi/2021/03/02/kouluhyvinvointi-miten-voidaan-tukea-ja-mita-tehda-kun-ongelmia-ilmenee/
Authors
Date
2020Copyright
© 2020 Niilo Mäki Instituutti
Viime aikoina kouluissa on kiinnitetty oppimisen lisäksi yhä enemmän huomiota hyvinvointiin. Hyvinvoinnin taso ennustaa oppimistuloksia, ja kouluaikaisella hyvinvoinnilla on vaikutus koko loppuelämään. Koululla on myös havaittu olevan suuri rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa sekä hyvinvoinnin lisäämisessä. Oppimisen ohella koulussa korostetaan hyvinvoinnin, ilon ja motivaation merkitystä. On pyritty huomioimaan yksilölliset oppimispolut, otettu uusia opetusmetodeja opettajajohtoisen tyylin rinnalle ja alettu käyttää sukupuolineutraalia puhetyyliä. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki astui voimaan syksyllä 2014, jolloin ensimmäistä kertaa määriteltiin laissa ennaltaehkäisevän työn merkitys ottamalla käyttöön yhteisöllinen oppilashuolto. Ongelmia ennaltaehkäisevä toiminta oppilasryhmien kanssa ja opetta- jien konsultoiminen koettiin oppilashuollon tärkeiksi tehtäviksi. Lisäksi korostettiin myös oppilaiden yksilötukea määrittämällä aika, jonka sisällä oppilaan olisi saatava apua oppilashuollosta.
...


Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2021/03/02/kouluhyvinvointi-miten-voidaan-tukea-ja-mita-tehda-kun-ongelmia-ilmenee/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/43508913
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
Ylinen, Irene (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja ... -
The role of learning difficulties and brief treatment for student well-being
Parhiala, Pauliina (2020)The present research examines student well-being, its link to learning difficulties, and the application of a brief depression treatment at school in Finland. Changes in psychosocial functioning at ages 4, 6, and 9 (social ... -
Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
Jakobsson, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen ... -
Examining coaches' asynchronous written feedback in two blended ACT-based interventions for enhancing university students' wellbeing and reducing psychological distress : A randomized study
Räsänen, Panajiota; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Elsevier, 2023)Introduction Internet-delivered cognitive and behavioral interventions have been shown to be effective in enhancing university students' well-being and reducing symptoms of stress and depression. However, few studies have ...