Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset oppimistilanteet ja -paikat sekä miten ja millaisiin affordansseihin he osasivat tarttua opiskelunsa
aikana.
Tutkimus on ajankohtainen nykyisessä tilanteessa, koska kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelma vaihtui vuonna 2022 ja nyt eletään sen jälkeistä aikaa. Lisäksi Suomeen tulee yhä enemmän korkeasti koulutettuja henkilöitä tähtäimessään päästä osalliseksi suomalaisen yhteiskunnan toimintaan, koulutukseen
tai suoraan töihin. On tärkeää huomioida opiskelijoiden omat kokemukset ja käsitykset uudistuneen opetussuunnitelman jälkeiseltä ajalta, kun pyritään suunnittelemaan motivoivaa ja merkityksellistä opetusta kyseiselle ryhmälle nyt ja tulevaisuudessa.
Yksilöhaastatteluina toteutetun tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomeen aikuisina noin 1–2 vuotta sitten saapuneet korkeasti koulutetut maahanmuuttajat, jotka opiskelivat suomea kotoutumiskoulutuksessa Etelä-Suomen alueella. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty kvalitatiivisen tutkimuksen kenttään kuuluvaa sisällönanalyysia. Tutkimukseni taustalla vaikuttavat sosiokulttuurinen viitekehys ja ekologinen teoria, joiden avulla tarkastelin kielen oppimiseen liittyviä kokemuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että haastateltavat kokivat oppivansa suomen kieltä oppimisen alkutaipaleella parhaiten opettajajohtoisessa opetuksessa, mutta tätä opetusta tukivat työharjoittelu ja erilaiset vapaa-ajan tilanteet. Opiskelijat kokivat, että hyvä suullinen kielitaito ja puhekielen osaaminen auttavat erityisesti työelämään pääsyä ja selviämistä arkielämän moninaisissa tilanteissa. Toisaalta kaikki muutkin
kielitaidon osa-alueet koettiin tärkeiksi osata, jotta voi sanoa osaavansa suomea hyvin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulutustaustan ja lähtötaitotason merkitys suomen kielen oppimiselle kotoutumiskoulutuksessa
Seppälä, Tanja (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2022)Tässä artikkelissa tarkastelen, millaisen suomen kielen taidon opiskelijat saavuttavat kotoutumiskoulutuksessa. Lisäksi analysoin, miten koulutustausta ja suomen kielen lähtötaitotaso ovat yhteydessä kielenoppimiseen. ... -
Ryhmäkeskustelua valtakielestä : maahanmuuttajien käsityksiä suomesta muuton jälkeen
Kyllönen, Tanja (2015)Tämä tutkielma käsittelee maahanmuuttajien kielikäsityksiä silloin, kun he ovat vasta saapuneet Suomeen ja alkaneet kuulla suomen kieltä ympärillään. Selvitän, millaisia vaikutelmia ja mielikuvia suomi heissä herättää ja ... -
Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma
Mäkäräinen, Venla (2021)Tarkastelen maisterintutkielmassani Suomessa työskentelevien ja työskennelleiden Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon (MAP) lähetyssaarnaajien kokemuksia suomen oppimisesta. Pyrin valottamaan sekä ... -
Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan
Mäkelä, Maiju (2015)Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. ... -
Kielen merkitys korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien ohjaamisessa
Stenberg, Heidi; Autero, Marianne; Häkkinen, Marita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Tilastokeskuksen väestörakennetilaston mukaan Suomessa asui vuoden 2016 lopussa 353 993 äidinkieleltään vieraskielistä henkilöä. Äidinkielenään kotimaisia kieliä puhuvien määrä laski jo kolmantena vuotena peräkkäin ...