Show simple item record

dc.contributor.authorTurunen, Johanna
dc.contributor.authorViita-aho, Mari
dc.date.accessioned2023-07-21T12:22:05Z
dc.date.available2023-07-21T12:22:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTurunen, J., & Viita-aho, M. (2020). Suomalaisuuden ja toiseuden rajamailla : eksotisointi Gallen-Kallelan Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistoriassa. <i>Historiallinen aikakauskirja</i>, <i>118</i>(4), 466-480.
dc.identifier.otherCONVID_47314604
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88436
dc.description.abstractMuseoilla on ollut historiallisesti keskeinen rooli kansallisuuden ja kansallisen kuvaston tuottajina ja kulttuuriperinnön ylläpitäjinä. Osana kansallisen identiteetin rakentamisprojektia museot ovat osallistuneet myös eksotisoivan kuvaston ja toiseuden tuottamiseen ja toiminnallaan vahvistaneet kolonialistisia erontekoja. Tässä artikkelissa otamme erityiseen tarkasteluun Gallen-Kallela Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistorian ja pohdimme, miten museo on kokoelmaa esittäessään osallistunut kolonialistisen kuvaston tuottamiseen ja uudelleen tulkitsemiseen. Tutkimuksessa esiin nostamamme näyttelyt jakautuvat neljälle vuosikymmenelle (vuosille 1972, 1987, 1993, 2003). Aineistonamme on kirjallista näyttelytuotannon materiaalia Gallen-Kallela Museon arkistoista sekä aikalaislehdistön julkaisuja. Lähestymme näyttelytuotannon prosesseja museon aktiivisen toimijuuden kautta ja kysymme, millaisia eksotisoivia diskursseja Gallen-Kallela on käyttänyt Afrikka-kokoelmaa käsittelevissä näyttelyissä ja miten nämä diskurssit näkyvät aineistossa. Yhdistämme menetelminä lähdekriittistä luentaa ja näyttelytuotannon analyysiä. Artikkeli korostaa kokoelmia ympäröivän tiedontuotannon tärkeyttä. Tutkimuksessa esitämme, kuinka museo osallistuu näyttelytuotannon kautta instituutiona toiseuden ja erontekojen tuottamiseen, ja heijastelee näin tehdessään yhteiskunnassa kulloinkin vallitsevia arvoja.fi
dc.description.abstractMuseums have historically played a central role in the formation of national imaginaries and national identity. As a part of this national project, museums have actively participated in the (re)production of otherness through exhibiting colonial imagery and artefacts. This article scrutinizes the Gallen-Kallela Museum’s Africa collection’s exhibition history from a colonial perspective, and elaborates how this particular museum has exhibited the collection and communicated about the collection’s colonial entanglements to the public. Through critical analysis of exhibitions from four decades (the years 1972, 1987, 1993 and 2003) we investigate what kind of a role the Gallen-Kallela Museum has played as a producer of colonial knowledge. The data includes different exhibition documentation from the museums’s archive and media publications related to the exhibitions. By focusing on the agency of the museums, we analyse how exoticism is used in the exhibitions in different decades and how these exhibitionary discourses develop over time. We argue that explicit focus on the processes of knowledge production around colonial collections can enable making the intangible heritage of colonialism visible. Addressing power hierarchies and embedded colonial ideologies is the first step in starting to overcome the colonial legacies entangled in these collections.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen historiallinen seura ry
dc.relation.ispartofseriesHistoriallinen aikakauskirja
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherGallen-Kallelan museo
dc.subject.otherAfrikka
dc.subject.otherexhibition history
dc.subject.otherartefact review
dc.subject.otherexotism
dc.subject.othercolonialism
dc.subject.otherthe Gallen-Kallela Museum
dc.subject.otherAfrica
dc.titleSuomalaisuuden ja toiseuden rajamailla : eksotisointi Gallen-Kallelan Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistoriassa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307214561
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineNykykulttuurin tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineContemporary Cultureen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange466-480
dc.relation.issn0018-2362
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume118
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Suomen historiallinen seura ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomuseot
dc.subject.ysonäyttelyt
dc.subject.ysovaikea kulttuuriperintö
dc.subject.ysoeksotiikka
dc.subject.ysonäyttelytoiminta
dc.subject.ysotoiseus
dc.subject.ysoarvottaminen
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysokolonialismi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4934
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5121
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38266
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3015
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8973
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11114
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15139
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3837
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright