Tieto- ja viestintätekniikka peruskoulussa : opettajaopiskelijat luokanopettajien pedagogisena tukena
Tämä tutkimus käsittelee opiskelijoiden tarjoaman pedagogisen tuen
mahdollisuuksia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien kehittämisessä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tieto- ja viestintätekniikan
asemaa peruskoulussa yleisellä tasolla ja tarkemmin kieltenopetuksen näkökulmasta.
Näin pyritään rakentamaan kokonaiskuvaa siitä miksi tieto- ja viestintätekniikan
pedagogista tukea tulisi hyödyntää perusopetuksen osana. Lähtökohtaisesti tietoja
viestintätekniikkaa hyödynnetään perusopetuksessa olemassa oleviin mahdollisuuksiin
nähden melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä
tieto- ja viestintätekniikan vähäiselle käytölle ja etsiä keinoja lisätä tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöä perusopetuksessa kouluilla jo olevien resurssien puitteissa.
Tutkimuksen toteutukseen käytettiin laadullisen tutkimuksen tutkimusotteista
tapaustutkimusta ja toimintatutkimusta. Aineiston keruumetodeiksi valittiin haastattelut
ja kyselyt sekä havainnointi. Tutkimus toteutettiin kolmen kuukauden mittaisen
ajan jakson aikana vuosina 2010 ja 2011. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa
sekä kaksi opettajaopiskelijaa.
...
This study examines the possibilities of using student provided
pedagogic support in enhancing teachers’ readiness to use information and communications
technology in their teaching. In the theory section of this study, information
and communications technology is studied on a general level as a part of
elementary education and in more detail from the perspective of language teaching.
The theory section is used to establish understanding of why information and communications
technology should be used as a part of elementary education. Information
and communications technology is used relatively infrequently in elementary
education, when considering the possibilities available to teachers. Therefore, the
purpose of this study is to identify the reasons for the limited use of information
and communications technology, and to find ways to increase the use of already
existing technological resources in elementary education.
This study is a qualitative study and the research approaches used in this study
are case study and action research. The data for this study was collected by interviews,
semi-structured questionnaires, and research journals. The study was conducted
over a three-month period during 2010 and 2011. Two students and two primary
school teachers participated in this study.
...
Muu nimeke
Opettajaopiskelijat luokanopettajien pedagogisena tukenaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Designing a mobile learning framework for a formal educational context
Rikala, Jenni (University of Jyväskylä, 2015) -
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ... -
Comparing the Effect Size of School Level Support on Teachers’ Technology Integration
Ifinedo, Eloho (Springer, 2020)Teachers are expected to lead the innovative use of Information Communication and Technology (ICT) at the classroom level of context. However, research literature shows that a number of factors influence their ICT pedagogical ... -
Internationalization of high-tech SMEs through the support of information and communication technology
Zhang, Di; Fu, Yu (2008) -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.