Näytä suppeat kuvailutiedot

Arvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI): tutkimusaineisto

dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.contributor.authorNeittaanmäki, Reeta
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.authorJarvis, Scott
dc.coverage.temporal2021-09-01 - 2022-06-30
dc.date.accessioned2023-07-04T10:42:18Z
dc.date.available2023-07-04T10:42:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHonko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott. <i>Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI): research dataset</i>. V. 30.6.2022. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/88217
dc.identifier.otherjyu-resd.183664518
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88217
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan kielitaidon arvioijien kokemaa epävarmuutta sekä epävarmuuden vaikutusta arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI). Aineisto kerättiin vuosina 2021-2022. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 puhumisen ja 23 kirjoittamisen arvioijaa, jotka olivat suorittaneet arvioijana toimimiseen vaadittavan arvioijakoulutuksen ja joilla oli Opetushallituksen myöntämä lupa arvioijana toimimiseen. Tutkimuksen aikana arvioijat pohtivat ja erittelivät kokemaansa epävarmuutta yleisesti sekä yhden tutkintokerran arviointien aikana. Aineisto koostuu kolmen verkkokyselyn vastauksista (alkukysely, sessiokyselyt kunkin arviointirupeaman lopussa, loppukysely) sekä arvioinnin aikana tehdyistä muistiinpanoista. Lisäksi aineistoon on yhdistetty tieto arvioijien antamista taitotasoarvioista sekä tietoa arvioijakokemuksen määrästä. Aineiston analysoinnissa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.fi
dc.description.abstractThe study examines the uncertainty experienced by language raters and the impact of uncertainty on the quality of assessment in the National Certificates of Language Proficiency (YKI), an official language test for adults in Finland. A total of 27 speaking and 23 writing raters participated in the study. The raters had completed the training required and were licensed by the Finnish National Agency for Education to act as raters. During the study, the raters reflected on their lived experiences of uncertainty in general and concerning one particular examination round. The data consists of responses to three online surveys (initial survey, session surveys, final survey) and notes taken during the assessment. In addition, the proficiency ratings and information on rater experience are included in the data. Both qualitative and quantitative methods were used to analyse the data.en
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskyläen
dc.relation.haspartHonko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott. <i>Instrument to study rater behaviour: Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI) project </i>. V. 30.6.2021. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/88216">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/88216</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleRater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI): research dataseten
dc.titleArvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI): tutkimusaineistofi
dc.typedataset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307044357
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciences
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studies
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskus
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopisto
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskylä
dc.type.urihttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.identifier.doi10.17011/jyx/dataset/88217
dc.rights.copyrightHonko, Mari, Neittaanmäki, Reeta, Huhta, Ari, Jarvis, Scott and University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.subject.ysooral language skillsen
dc.subject.ysoevaluation researchen
dc.subject.ysoadult language proficiency testen
dc.subject.ysoevaluationen
dc.subject.ysouncertaintyen
dc.subject.ysoability to writeen
dc.subject.ysoarviointitutkimusfi
dc.subject.ysoaikuisten kielitaitotutkintofi
dc.subject.ysoarviointifi
dc.subject.ysoepävarmuusfi
dc.subject.ysokirjoitustaitofi
dc.subject.ysosuullinen kielitaitofi
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17782
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1722
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11408
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10223
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16693
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsRestricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
dc.relation.funderCentre for Applied Language Studies
dc.relation.funderSoveltavan kielentutkimuksen keskus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Aineistoon ei liity tiedostoja.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright