University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > View Item

Puheen ymmärtämisen tehtävien taitotasoille asettaminen Yleisissä kielitutkinnoissa

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
440.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Ahola, S., Neittaanmäki, R., & Hirvelä, T. (2016). Puheen ymmärtämisen tehtävien taitotasoille asettaminen Yleisissä kielitutkinnoissa. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 68-88). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. http://journal.fi/afinla/article/view/60847
Published in
AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia
Authors
Ahola, Sari |
Neittaanmäki, Reeta |
Hirvelä, Tuija
Editors
Huhta, Ari |
Hildén, Raili
Date
2016
Discipline
Soveltava kielitiede
Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016.

 
The aim of this study is to explore rater effects, such as consistency and severity of the judgements of 12 expert judges, and to report the extent of assessment criteria used by them. The data of the study are based on the three different phases of the standardization procedure which were analyzed using the MFRM model. In addition, feedback gathered from the expert judges was used to find out their opinions about the procedure and to validate the results of the standardization. The results of this study indicate that general discussion on and statistical information about the items influenced judges’ consistency and severity and their adaptation of the assessment criteria. The judges themselves also found that these factors affected their judgements. In addition, the nature of listening and the criteria caused difficulties during the procedure.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
Parent publication ISBN
978-951-9388-64-9
Is part of publication
Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa
ISSN Search the Publication Forum
1798-7822
Keywords
taitotasot tehtäväosiot language testing standard setting expert judges proficiency levels test items kielitaito arviointi asiantuntijat

Original source
http://journal.fi/afinla/article/view/60847

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704041885

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26562993

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5018]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittäminen Yleisissä kielitutkinnoissa 

    Ahola, Sari; Ohranen, Sari; Neittaanmäki, Reeta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Artikkelissa kuvaamme lyhyesti suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittämistä ja siihen liittyvää validointiprosessia Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa. Suomalaisessa ...
  • Digitaalisen koealustan pilotointi Yleisissä kielitutkinnoissa 

    Kekki, Jarkko; Rahikainen, Samuel; Visti, Jussi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Yleiset kielitutkinnot ovat siirtymässä asteittain digitaaliseen muotoon. Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti tätä muutosprosessia sekä kerrotaan maahanmuuttajille järjestetystä digitaalisen koealustan pilotoinnista ...
  • Second language comprehensibility and accentedness across oral proficiency levels : A comparison of two L1s 

    Tergujeff, Elina (Elsevier BV, 2021)
    Second language comprehensibility and accentedness are highly complex phenomena, and numerous studies have been conducted to better understand these constructs. However, research has seldom addressed L2 comprehensibility ...
  • Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa 

    Halonen, Mia; Huhta, Ari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)
    In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the ...
  • Creaky voice and utterance fluency measures in predicting perceived fluency and oral proficiency of spontaneous L2 Finnish 

    Kallio, Heini; Suviranta, Rosa; Kuronen, Mikko; Zansen, Anna von (International Speech Communication Association, 2022)
    While utterance fluency measures are often studied in rela tion to perceived L2 fluency and proficiency, the effect of creaky voice remains ignored. However, creaky voice is frequent in a number of languages, including ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre