Puheen ymmärtämisen tehtävien taitotasoille asettaminen Yleisissä kielitutkinnoissa
Ahola, S., Neittaanmäki, R., & Hirvelä, T. (2016). Puheen ymmärtämisen tehtävien taitotasoille asettaminen Yleisissä kielitutkinnoissa. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 68-88). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. http://journal.fi/afinla/article/view/60847
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksiaPäivämäärä
2016Oppiaine
Soveltava kielitiedeTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016.
The aim of this study is to explore rater effects, such as consistency and severity of the judgements of 12 expert judges, and to report the extent of assessment criteria used by them. The data of the study are based on the three different phases of the standardization procedure which were analyzed using the MFRM model. In addition, feedback gathered from the expert judges was used to find out their opinions about the procedure and to validate the results of the standardization. The results of this study indicate that general discussion on and statistical information about the items influenced judges’ consistency and severity and their adaptation of the assessment criteria. The judges themselves also found that these factors affected their judgements. In addition, the nature of listening and the criteria caused difficulties during the procedure.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-64-9Kuuluu julkaisuun
Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun SuomessaISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
http://journal.fi/afinla/article/view/60847Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26562993
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Instrument to study rater behaviour: Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI) project
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)This research instrument was developed for a study on the uncertainty experienced by language raters and the impact of uncertainty on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates ... -
Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI): research dataset
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)Tutkimuksessa tarkastellaan kielitaidon arvioijien kokemaa epävarmuutta sekä epävarmuuden vaikutusta arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI). Aineisto kerättiin vuosina 2021-2022. Tutkimukseen osallistui ... -
Suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittäminen Yleisissä kielitutkinnoissa
Ahola, Sari; Ohranen, Sari; Neittaanmäki, Reeta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Artikkelissa kuvaamme lyhyesti suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittämistä ja siihen liittyvää validointiprosessia Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa. Suomalaisessa ... -
Digitaalisen koealustan pilotointi Yleisissä kielitutkinnoissa
Kekki, Jarkko; Rahikainen, Samuel; Visti, Jussi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Yleiset kielitutkinnot ovat siirtymässä asteittain digitaaliseen muotoon. Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti tätä muutosprosessia sekä kerrotaan maahanmuuttajille järjestetystä digitaalisen koealustan pilotoinnista ... -
Toisen ja vieraan kielen oppijat yleisissä kielitutkinnoissa
Tarnanen, Mirja; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2006)This article concerns learner profiles of test takers of English (foreign lg) and Finnish (second lg) language test. All learners were adults who took part in the National Language Certificate (NC) test that consists of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.