Instrument to study rater behaviour: Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI) project
Arvioijakäyttäytymisen mittari: tutkimuskyselyt sekä muistiinpanotaulukko Arvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI) -tutkimuksesta
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott. Instrument to study rater behaviour: Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI) project . V. 30.6.2021. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/88216
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Honko, Mari, Neittaanmäki, Reeta, Huhta. Ari, Jarvis, Scott and University of Jyväskylä
This research instrument was developed for a study on the uncertainty experienced by language raters and the impact of uncertainty on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency. The instrument consists of three online questionnaires using Webropol software and a note-taking sheet using Excel spreadsheet software. The survey focused on the assessment of speaking and writing in the intermediate-level Finnish language examination.
The questions in the survey include both closed and open questions. Two almost identical versions of all the questionnaires and the Excel sheet were created for the collection of data for the different survey phases. In the published instrument, the versions are combined and the differences between the original questionnaires are explained.
Informal English translations of the research instrument was made after collecting the data. Mittari laadittiin tutkimukseen, joka käsittelee kielitaidon arvioijien kokemaa epävarmuutta sekä epävarmuuden vaikutuksia arvioinnin laatuun virallisessa kielitutkinnossa, Yleisissä kielitutkinnoissa. Mittari koostuu kolmesta erillisestä Webropol-ohjelmalla toteutetusta verkkokyselystä sekä Excel-taulukkolaskentaohjelmalla tehdystä muistiinpanopohjasta. Tutkimus kohdistui suomen kielen keskitason tutkinnon puhumisen ja kirjoittamisen arviointiin.
Mittarin kyselyihin sisältyy sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kaikista kyselyistä ja Excel-pohjasta tehtiin kaksi lähes identtistä versiota eri tutkimusvaiheiden keruita varten. Julkaistussa mittarissa versiot on yhdistetty ja alkuperäisten kyselyjen eroavaisuuden selitetty sanallisesti.
Epäviralliset englanninkieliset käännökset mittarista on tehty tutkimuksen toteuttamisen jälkeen.
Julkaisija
University of JyväskyläKuuluu aineistoon
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott. Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI): research dataset. V. 30.6.2022. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/88217Asiasanat
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/183600131
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [277]
Rahoittaja(t)
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI): research dataset
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)Tutkimuksessa tarkastellaan kielitaidon arvioijien kokemaa epävarmuutta sekä epävarmuuden vaikutusta arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI). Aineisto kerättiin vuosina 2021-2022. Tutkimukseen osallistui ... -
‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish
Ahola, Sari; Halonen, Mia (Association of Language Testers in Europe, 2021)As many European countries have language proficiency requirements for obtaining citizenship, language testing is a possible source of social inequality. The ‘Broken Finnish’ project has been set up to ensure test fairness ... -
Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019
Ohranen, Sari; Huhta, Ari; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija; Ahola, Sari; Ullakonoja, Riikka; Halonen, Mia (2023)Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019 consist of 1) the assessment data; 2) background information of the raters of the NCLP (N = 122), and 3) background information of the ... -
Arvioinnin epävarmuus ja sen vaikutukset arvioinnin laatuun suomen kielen puhumisen taidon testiarvioinnissa
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2023)Tutkimuksessa tarkastellaan koulutettujen kielitaidon arvioijien arviointivarmuutta ja sen vaikutusta arvioinnin laatuun aikuisten suomenoppijoiden puhumisen taidon testiarvioinnissa. Aineisto koostuu 12 059 tehtäväkohtaisesta ... -
Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa
Halonen, Mia; Huhta, Ari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.