dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Ivars, Hilda | |
dc.date.accessioned | 2023-06-28T10:15:32Z | |
dc.date.available | 2023-06-28T10:15:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88104 | |
dc.description.abstract | Musiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus on havaittu useassa tutkimuksessa. Aivotutkimuksen puolelta suositellaan musiikin ja laulamisen hyödyntämistä kielen oppimisessa ja sitä onkin hyödynnetty jo pitkään.
Kielten asema ja merkitys on kasvanut vuoden 2014 opetussuunnitelman voimaantulon jälkeen ja opetusta on varhennettu alkamaan heti ensimmäiseltä luokalta vuonna 2019. Myös opetussuunnitelmassa näkyy musiikin merkitys ja se kulkee mukana kielten kohdalla läpi opetussuunnitelman. Oppikirjat kootaan ensisijaisesti opetussuunnitelman perusteella ja tutkimukseni kannalta on tärkeä lähtökohta, että musiikin merkitys on nostettu esille myös opetussuunnitelmassa.
Tässä tutkielmassa selvitän, millä tavoin musiikkia hyödynnetään 2020-luvun oppikirjoissa. Aineistona ovat alakoulun A1- englannin ja -ruotsin oppikirjasarjat High five!, Fram! ja Allihopa!. Analysoin aineiston musiikkisisältöjä niiden määrän ja tavoitteellisen hyödyntämisen kannalta. Tulevana musiikin- ja kielenopettajana minua kiinnostaa myös se, miten kielten oppikirjojen musiikkeja voi integroida musiikinopetukseen ja toisaalta kuinka helppoa tai vaikeaa opettajan on tarttua musiikkitehtäviin, mikäli musiikkitaustaa ei ole.
Tuloksista käy ilmi, että musiikki on oppikirjoissa läsnä koko alakoulun ajan. Molemmissa kirjasarjoissa käytettiin lauluja, joihin oli tehty joko sanoitukset tai sekä sävellys että sanoitus oppimistarkoituksessa. Molemmissa kirjasarjoissa oli lisäksi listattu teemoihin sopivia musiikkivinkkejä opettajan materiaaliin. Englannin kirjasarja High five! käyttää ruotsia enemmän musiikkia ja laulujen lisäksi runsaasti rytmikkäitä loruja, jotka tukevat kielen oppimista niin sanaston, lausumisen kuin kielitiedonkin osalta. Englannin kirja kannustaa myös integraatioon ja varhennetun englannin oppikirja sisältää musiikkikappaleiden nuotit. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306284199 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |