Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa suoraan
asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Tiedostamalla käyttäjäkokemukseen vaikuttavat pääelementit yritykset voivat kehittää verkkokauppaa vastaamaan heidän asiakkaiden odotuksia. Siksi tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti käyttäjäkokemuksen tekijöitä verkkokaupan kontekstissa ja etsittiin keinoja kehittää verkkokaupan käyttäjäkokemusta. Tutkimuksen fokus oli suoraan kuluttajille myytävissä tuotteissa ja palveluissa. Lähteinä käytettiin vertaisarvioituja artikkeleita arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin, että käytettävyys on merkittävä tekijä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa ja sen perusta. Käyttäjäkokemukseen liittyvillä muilla seikoilla, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivustolla olevan informaation laadulla oli vaikutus. Tutkimus esitteli myös suuntaa antavia ohjeita verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi. Lisäksi visuaalisilla elementeillä on suuri merkitys verkkokaupan käyttäjäkokemukseen. Hyvin suunniteltu ulkoasu, selkeä navigointi ja houkuttelevat kuvat voivat kaikki vaikuttaa siihen, kuinka käyttäjä kokee verkkokaupan. Visuaaliset elementit voivat myös lisätä verkkokaupan luotettavuutta ja herättää asiakkaan mielenkiinnon, mikä voi parantaa verkkokaupan menestystä. Kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä verkostoituvassa maailmassa asettaa suunnittelijoille yhä suurempia haasteita, kun he pyrkivät saamaan oman palvelunsa muiden huomioon. Koska teknologia kehittyy nopeasti ja ohella käyttäjäkokemukseen tulee uusia elementtejä, vanhentuu tutkimustulokset nopeasti. Täten on syytä tehdä jatkotutkimuksia aiheesta säännöllisin väliajoin
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
Karhunen, Niko (2020)Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ... -
Emotionaalisen käytettävyyden vaikutus mielen hyvinvoinnin edistämiseen suunnatuissa web-palveluissa
Tuovinen, Erno (2017)Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina hälyttävästi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo tutkimusten osoittavan, että noin 20–25% nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Nämä ovat ... -
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Ikääntymisen vaikutus käyttäjäkokemukseen verkkopankissa
Lahtinen, Anssi (2019)Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksena ikääntymisen vaikutusta käyttäjäkokemukseen verkkopankissa. Tutkielmassa tuodaan myös esille keinoja, jolla käyttäjäkokemusta verkkopankin osalta voidaan ... -
Graafisten käyttöliittymien visuaalinen suunnittelu ja sen vaikutus käyttäjäkokemukseen
Lilja, Atte (2022)Graafiset käyttöliittymät ovat olleet useimpien ohjelmistojen standardeina jo useita vuosikymmeniä. Teknologian käytön kasvaessa räjähdysmäisesti ei enää riittänyt, että asiantuntijat ja suunnittelijat tekivät käyttöliittymät, ...