dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Kuparinen, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2023-06-22T06:26:07Z | |
dc.date.available | 2023-06-22T06:26:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88017 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tutkittiin aloittelevien muusikoiden ja opettajan käsityksiä jazzmusiikin opettelemisen alkuvaiheesta, sekä miten jazzmusiikin opiskelemiseen voisi auttaa näkökulma kuulonvaraisesta jäljittelemisestä ja vertauskuvallinen näkemys sen kielenomaisuudesta. Tutkimuksen merkitys liittyy jazzmusiikin opettelemisen alkuvaiheessa useasti esiintyvään hahmottamisen vaikeuteen.
Aineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla suomalaisessa muusikon tutkintoon tähtäävän oppilaitoksen jazzkurssilla, minkä avulla haettiin oppilaiden ja opettajan näkemyksiä asiaan liittyen. Analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla, jonka tuloksia tarkastelemalla saatiin tietoa esimerkiksi oppilaiden yleisistä haasteista jazzmusiikin alkuvaiheen opettelemisessa, sekä näkökulmia jazzmusiikin opettelemiseen liittyvään kuulonvaraiseen jäljittelemiseen, jota verrattiin vertauskuvallisesti kielen tai puheen oppimisen tapaan. Tutkielmassa ei lähestytä jazzmusiikin opettelemista musiikkianalyyttisesta näkökulmasta, vaan yleisiin opettelemiseen liittyviin kognitiivisiin prosesseihin keskittyen.
Tuloksilla voi olla merkitystä erityisesti jazzmusiikin hahmottamiseen ja oppimiseen liittyen. Hahmottamiseen liittyvää merkitystä voi olla sillä ymmärryksellä, että jazzmusiikin alkuvaiheen haasteisiin liittyvät usein kuuntelumäärän puute ja siten toistuvien ilmiöiden havaitsemisen vaikeus. Soitonopiskeluun liittyvää merkitystä voi olla sillä, että aloittelevan muusikon näyttäisi kannattavan harjoitella jazzmusiikkia kuulonvaraisesti jäljittelemällä. Tuloksia voi hyödyntää jazzmusiikin harjoittelija itse, tai näkemyksiä voi mahdollisesti yleisellä tasolla käyttää opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kuulonvaraisuus | |
dc.subject.other | kielenomaisuus | |
dc.title | Jazzmusiikin opetteleminen kuulonvaraisen jäljittelemisen ja kielenomaisuuden näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306224072 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | jäljittely | |
dc.subject.yso | jazz | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | improvisointi | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | soittaminen | |
dc.subject.yso | musiikintutkimus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |