Jazzmusiikin opetteleminen kuulonvaraisen jäljittelemisen ja kielenomaisuuden näkökulmasta
Tässä tutkielmassa tutkittiin aloittelevien muusikoiden ja opettajan käsityksiä jazzmusiikin opettelemisen alkuvaiheesta, sekä miten jazzmusiikin opiskelemiseen voisi auttaa näkökulma kuulonvaraisesta jäljittelemisestä ja vertauskuvallinen näkemys sen kielenomaisuudesta. Tutkimuksen merkitys liittyy jazzmusiikin opettelemisen alkuvaiheessa useasti esiintyvään hahmottamisen vaikeuteen.
Aineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla suomalaisessa muusikon tutkintoon tähtäävän oppilaitoksen jazzkurssilla, minkä avulla haettiin oppilaiden ja opettajan näkemyksiä asiaan liittyen. Analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla, jonka tuloksia tarkastelemalla saatiin tietoa esimerkiksi oppilaiden yleisistä haasteista jazzmusiikin alkuvaiheen opettelemisessa, sekä näkökulmia jazzmusiikin opettelemiseen liittyvään kuulonvaraiseen jäljittelemiseen, jota verrattiin vertauskuvallisesti kielen tai puheen oppimisen tapaan. Tutkielmassa ei lähestytä jazzmusiikin opettelemista musiikkianalyyttisesta näkökulmasta, vaan yleisiin opettelemiseen liittyviin kognitiivisiin prosesseihin keskittyen.
Tuloksilla voi olla merkitystä erityisesti jazzmusiikin hahmottamiseen ja oppimiseen liittyen. Hahmottamiseen liittyvää merkitystä voi olla sillä ymmärryksellä, että jazzmusiikin alkuvaiheen haasteisiin liittyvät usein kuuntelumäärän puute ja siten toistuvien ilmiöiden havaitsemisen vaikeus. Soitonopiskeluun liittyvää merkitystä voi olla sillä, että aloittelevan muusikon näyttäisi kannattavan harjoitella jazzmusiikkia kuulonvaraisesti jäljittelemällä. Tuloksia voi hyödyntää jazzmusiikin harjoittelija itse, tai näkemyksiä voi mahdollisesti yleisellä tasolla käyttää opetuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
Savolainen, Sanna-Mari (2021)Tutkielma käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen merkitystä improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
Improvisaation opettaminen soitonopetuksessa : näkökulmia jazzimprovisoinnin opettamiseen
Kujanpää, Juha (2002) -
Introversio soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta
Stenvall, Jarno (2024)Tutkin maisteritutkielmassani introversiota soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten introversio näkyy soitonopettajan ja muusikon työssä introvertin näkökulmasta. Tutkin myös ...