Introversio soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta
Tutkin maisteritutkielmassani introversiota soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten introversio näkyy soitonopettajan ja muusikon työssä introvertin näkökulmasta. Tutkin myös sitä, mitkä introvertin piirteet koetaan vahvuutena ja mitkä haasteellisena. Aihetta on tutkittu suhteellisen vähän musiikin ja opettajuuden näkökulmasta, joten tutkimukseni tuo uutta näkökulmaa tämäntyyppiselle tutkimuskentälle.
Tutkimuksen tarkoitus oli syventää ymmärrystä introversiosta soitonopettajan ja muusikon työn näkökulmasta. Tiedonhaussa hyödynnettiin haastattelujen muodossa introvertin piirteitä omaavia soitonopettajia ja muusikoita. Haastateltavia oli kolme ja kaikki heistä opettavat eri instrumenttia eri paikassa. Haastattelut toteutettiin anonyymisti kirjallisessa muodossa, koska se sopi paremmin introvertin luonteeseen, ja tätä kautta vastaukset olivat tarkkaan mietittyjä ja laadukkaita. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksissa ilmenee, että introversion keskeisimmät piirteet näyttäytyvät soitonopetuksessa ja musiikissa selkeästi. Musiikillinen sisältö ei ollut niinkään keskiössä, mutta soitonopetuksen ja muusikon työnkuva sekä työyhteisössä toimiminen rakentui vahvasti introvertin piirteiden ympärille. Introvertin piirteet, kuten sosiaalinen kuormittavuus, itsenäisen työskentelyn mielekkyys ja laatuun ja yksityiskohtiin panostaminen nousivat esille tutkimuksessa. Soitonopettajan luonteen vuoksi yksityisopetus miellettiin useasti vahvuudeksi, mutta ryhmäopetus nähtiin kuitenkin haasteellisena. Muusikon näkökulmasta tutkimuksessa korostui suunnitelmallisuus ja järjestelmällisyys työn laadun ja mielekkyyden kannalta. Työnkuvassa musiikkiteknologia koettiin myös vahvuudeksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
Mokkila, Elina (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman ... -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Jazzmusiikin opetteleminen kuulonvaraisen jäljittelemisen ja kielenomaisuuden näkökulmasta
Kuparinen, Mikko (2023)Tässä tutkielmassa tutkittiin aloittelevien muusikoiden ja opettajan käsityksiä jazzmusiikin opettelemisen alkuvaiheesta, sekä miten jazzmusiikin opiskelemiseen voisi auttaa näkökulma kuulonvaraisesta jäljittelemisestä ja ... -
Neuroverkot edistämässä muusikon ja digitaalisen soittimen välistä sensomotorista yhteensopivuutta
Kaartinen, Lauri (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia sitä, miten keinotekoiset neuroverkot voivat edistää muusikon ja soittimen välistä sensomotorista yhteensopivuutta ratkaisemalla soittimien käyttämiseen liittyviä ongelmia. ... -
"Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
Mustonen Ninna (2011)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää musiikinopettajien kokemuksia muusikon ja opettajan roolien yhdistämisestä ja muusikkouden hyödyntämisestä opetustyössä. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea musiikinopettajaa, jotka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.