Show simple item record

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorHuttu, Aino-Maria
dc.date.accessioned2023-06-21T09:44:04Z
dc.date.available2023-06-21T09:44:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87995
dc.description.abstractTutkielman päätavoitteena on osoittaa, millaisia haasteita maahanmuuttajataustaisilla vangeilla (S2-vangit) on peruslukutaidon eri osa-alueilla sekä miten nämä haasteet ilmenevät suomen kielen opettajien havaintojen mukaan. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kielellisiä selviytymisstrategioita näissä haastavissa lukutilanteissa S2-vangit käyttävät. Tutkimuksen kannalta olennaista on perehtyä myös siihen, mitä tavoitteita suomen kielen opettajat asettavat vankien peruslukutaidon opetukselle ja millaisena he näkevät oman roolinsa peruslukutaidon ja muiden yhteiskuntaan pääsyn edellytysten vahvistamisessa. Tutkimusaihe on kielenopetuksen tutkimuskentällä uusi. Vankilaopetukseen liittyvää tutkimusta Suomessa ei ole juurikaan tehty, joten tässä kontekstissa tutkimustieto tulee tarpeeseen. Suomen kielen opettajien näkemyksiä suhteessa kielen oppimiseen on syytä tarkastella, koska heillä on konkreettisia näkemyksiä kielenoppimiseen liittyvistä prosesseista. Peruslukutaito on kansalaistaito, jonka tutkiminen lisää ymmärrystä siitä, miten lukemisessa esiintyvät haasteet vaikuttavat yhteiskunnassa toimimiseen. Tutkielma on haastattelututkimus, ja analyysimenetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto koostuu kahden suomen kielen opettajan litteroidusta etähaastattelusta. Opettajat ovat opettaneet tai opettavat S2-vankeja. Tutkielman tuloksista selviää, että S2-vangeilla on peruslukutaidon jokaisella osa-alueella erinäisiä haasteita. Haastateltujen opettajien mukaan peruslukutaidossa suurin kompastuskivi S2-vangeilla on luetun ymmärtäminen, ja sitä kautta luetun tekstin arvioiminen osoittautuu lähes mahdottomaksi. S2-vangit käyttävät haastavissa tilanteissa selviytymisstrategioita, jotka vaihtelevat voimakkaasta tunteen ilmaisemisesta haasteen kohtaamiseen ja lukuinnon löytymiseen. Tutkimustulosten perusteella suomen kielen opettajien rooli yhteiskuntaan pääsyn edellytysten vahvistamisessa on positiivinen ja rohkaiseva. He pystyvät opetuksen kautta keskustelemaan erilaisista yhteiskunnan ilmiöistä ja ajankohtaisista asioista rikosoikeudellista rangaistusta suorittavien S2-vankien kanssa.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherperuslukutaito
dc.subject.otherkielelliset selviytymisstrategiat
dc.titleMaahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306214045
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysovankilaopetus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysovangit
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright