dc.contributor.advisor | Suni, Minna | |
dc.contributor.author | Huttu, Aino-Maria | |
dc.date.accessioned | 2023-06-21T09:44:04Z | |
dc.date.available | 2023-06-21T09:44:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87995 | |
dc.description.abstract | Tutkielman päätavoitteena on osoittaa, millaisia haasteita maahanmuuttajataustaisilla vangeilla (S2-vangit) on peruslukutaidon eri osa-alueilla sekä miten nämä haasteet ilmenevät suomen kielen opettajien havaintojen mukaan. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kielellisiä selviytymisstrategioita näissä haastavissa lukutilanteissa S2-vangit käyttävät. Tutkimuksen kannalta olennaista on perehtyä myös siihen, mitä tavoitteita suomen kielen opettajat asettavat vankien peruslukutaidon opetukselle ja millaisena he näkevät oman roolinsa peruslukutaidon ja muiden yhteiskuntaan pääsyn edellytysten vahvistamisessa.
Tutkimusaihe on kielenopetuksen tutkimuskentällä uusi. Vankilaopetukseen liittyvää tutkimusta Suomessa ei ole juurikaan tehty, joten tässä kontekstissa tutkimustieto tulee tarpeeseen. Suomen kielen opettajien näkemyksiä suhteessa kielen oppimiseen on syytä tarkastella, koska heillä on konkreettisia näkemyksiä kielenoppimiseen liittyvistä prosesseista. Peruslukutaito on kansalaistaito, jonka tutkiminen lisää ymmärrystä siitä, miten lukemisessa esiintyvät haasteet vaikuttavat yhteiskunnassa toimimiseen.
Tutkielma on haastattelututkimus, ja analyysimenetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto koostuu kahden suomen kielen opettajan litteroidusta etähaastattelusta. Opettajat ovat opettaneet tai opettavat S2-vankeja.
Tutkielman tuloksista selviää, että S2-vangeilla on peruslukutaidon jokaisella osa-alueella erinäisiä haasteita. Haastateltujen opettajien mukaan peruslukutaidossa suurin kompastuskivi S2-vangeilla on luetun ymmärtäminen, ja sitä kautta luetun tekstin arvioiminen osoittautuu lähes mahdottomaksi. S2-vangit käyttävät haastavissa tilanteissa selviytymisstrategioita, jotka vaihtelevat voimakkaasta tunteen ilmaisemisesta haasteen kohtaamiseen ja lukuinnon löytymiseen. Tutkimustulosten perusteella suomen kielen opettajien rooli yhteiskuntaan pääsyn edellytysten vahvistamisessa on positiivinen ja rohkaiseva. He pystyvät opetuksen kautta keskustelemaan erilaisista yhteiskunnan ilmiöistä ja ajankohtaisista asioista rikosoikeudellista rangaistusta suorittavien S2-vankien kanssa. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | peruslukutaito | |
dc.subject.other | kielelliset selviytymisstrategiat | |
dc.title | Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306214045 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | vankilaopetus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | vangit | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |