Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä
Tutkimuksessani käsittelen kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden suomen kielen oppimista oppimisympäristössä, jossa integroidaan suomen kieltä ja sairaanhoidon ammatillisia sisältöjä. Ammatillinen kielen oppiminen on ajankohtainen aihe sekä toisen kielen oppimisen tutkimuksen kentällä että yhteiskunnallisesti kansainvälisten sairaanhoitajien työllistymisen näkökulmasta. Tutkimukseni on osa Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen akatemia 2019—2023). Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ammatillisen kielen ja vuorovaikutuksen oppimistilanteita rakentuu, kun eri osapuolet puhuvat suomen kieltä lingua francana?, 2. Miten suomea toisena kielenä puhuvat ohjaajat tukevat opiskelijoiden ammatillisen kielenkäytön oppimista? ja 3. Miten opiskelijat ja ohjaajat kokevat kieltä ja ammatillisia taitoja integroivan opetuksen tukevan ammatillisen kielitaidon oppimista?
Lähestyn aihetta kielen käyttöä korostavasta lingua franca -näkökulmasta. Lingua franca voidaan tulkita kieleksi, jota vähintään yksi vuorovaikutuksen osapuoli käyttää toisena kielenä (Mauranen 2018). Osassa tutkimukseni oppimistilanteita sekä opiskelija että ohjaaja ovat toisen kielen puhujia, osassa vain opiskelija. Lisäksi tarkastelen kielen oppimista sosiokulttuurisesta (Vygotsky 1978), ekologisesta (van Lier 2002, 2004) ja dialogisesta (Linell 1998) näkökulmasta. Näissä korostuvat kielen funktionaalisuus ja vuorovaikutus. Aineistoni on kerätty etnografisesti, ja se sisältää ääni- ja videotallenteita, haastatteluja ja kenttämuistiinpanoja. Oppimistilanneaineistoa analysoin Linellin (1998) episodianalyysilla. Haastatteluaineistoa analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla teemoittelun avulla.
Analyysini perusteella oppimistilanteiden vuorovaikutus rakentuu yhteisenä toimintana, jossa ymmärrystä tuetaan eksplisiittisyyden avulla. Ilmaisuja toistetaan, muotoillaan uudelleen ja korjataan. Tilanteisiin tuodaan tietoa hoitotyön käytännöistä, substanssiosaamisesta ja rekistereistä. Suomea toisena kielenä puhuvat ohjaajat tukevat kielen oppimista monipuolisin resurssein ja toimivat sekä ohjaajana että vertaistukena. Aineiston oppimisympäristössä korostuu oppimisen merkityksellisyys ja monipuolinen tuki. Osapuolten vuorovaikutustilanteeseen tuomat erilaiset resurssit mahdollistavat monipuolisen työelämän osaamisen ja kielen oppimisen. Lingua franca -näkökulmaa voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan opetuksessa. Tällöin tulisi huomioida turvallisuusnäkökulmat esimerkiksi ilmausten tarkkuutta korostamalla. Kansainvälisten sairaanhoitajien työelämään kytkeytyvää suomen kielen oppimista on syytä tutkia ja kehittää, jotta heidän työllistymismahdollisuuksiaan voidaan tukea.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatillisen kielenkäytön funktiot terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä
Stenberg, Tiia (2024)Tutkielmassa analysoidaan ammatillisen kielen käytön funktioita, joita käytetään Hoidetaan suomeksi ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjojen keskustelutehtävien kautta. Tutkimuksen tavoite on valottaa ymmärrystä keskustelutehtävistä ... -
Seurassa parempaa sairaalasuomea : ammatillisen kielitaidon oppiminen ja kollegojen kielellinen tuki sairaalaympäristössä
Heimala-Kääriäinen, Elina (2015)Maahanmuuttajataustaisten lääkäreiden ja hoitajien määrä suomalaisessa terveydenhuollossa on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Terveydenhuoltoalalla kieli on keskeisessä osassa työn onnistumisessa, ja siksi on olennaista ... -
Työssä opittua : työntekijän näkökulma ammatilliseen kieli- ja viestintätaitoonsa
Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2010)Work-related language skills are usually investigated in the context of language education. In this paper, observations made by employees are in focus instead. The aim is to examine how labour migrants working in Finland ... -
Variaatio oppimisen osoittajana ja ohjaajana
Martin, Maisa; Kaivapalu, Annekatrin (Kotikielen seura, 2021) -
Vuorovaikutuksen näkökulma vieraskielisiin etäopetustilanteisiin – haasteita ja käytänteitä
Oittinen, Tuire; Haddington, Pentti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Millaista vuorovaikutus on tilanteissa, joissa opettaja ja oppijat ovat fyysisesti eri paikoissa? Millaiset käytänteet ovat toimivia? Miten oppijoiden osallistumista ja sitoutumista voidaan parhaiten tukea? Muun muassa ...