Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLauritsalo, Kirsti
dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna
dc.contributor.authorKastarinen, Roope
dc.contributor.authorSula, Jani-Markus
dc.date.accessioned2023-06-20T06:38:42Z
dc.date.available2023-06-20T06:38:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87949
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka monta kilometriä koulun etäisyys on lähimmästä uimahallista ja miten etäisyys vaihtelee eri aluehallintovirastojen (AVI) alueilla ja kuntaryhmityksissä. Lisäksi selvitettiin, millainen yhteys koulun ja lähimmän uimahallin välisellä etäisyydellä on kuudesluokkalaisten oppilaiden uimataitoon, koulun uintitunneille osallistumiseen ja kouluajan ulkopuolisiin uimahallikäynteihin. Tutkimuksen aihe rajautui koulun ja uimahallin välisen etäisyyteen sekä sen vaikutusten tarkasteluun, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty. Kuudesluokkalaisten uimataito on uimataitotutkimuksen historian alhaisinta (Uimataitotutkimus 2022, 11). Oppilaista vain hieman yli puolet täyttävät pohjoismaisen uimataidon määritelmän (200 metriä syvässä vedessä, josta vähintään 50 metriä selällään). Perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) edellyttää liikunnanopetuksen sisältävän uinninopetusta, vesiliikuntaa ja vesipelastusta. Uintitunteja ei kuitenkaan järjestetä kaikissa Suomen kouluissa, ja kolmasosa oppilaista ei osallistunut yhdellekään uintitunnille kuudennella luokalla vuonna 2022. Tutkimuksessa mitattiin koulujen (n=114) etäisyys lähimmästä uimahallista Google Maps alustalla. Koulujen keskimääräinen etäisyys määritettiin, ja sitä tarkasteltiin lisäksi AVI-alueittain ja kuntaryhmittäin yksisuuntaisella varianssianalyysillä. Oppilaat (n=1798) luokiteltiin koulun ja uimahallin välisen etäisyyden mukaan viiteen etäisyysluokkaan. Tutkimuksessa tutkittiin eroavaisuuksia uimataidossa, koulun uintitunteihin osallistumisessa sekä kouluajan ulkopuolisissa uimahallikäynneissä etäisyysluokkien välillä. Edellä mainittuja muuttujia tarkasteltiin lisäksi sukupuolittain. Etäisyysluokkien välisiä eroavaisuuksia tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja z-testillä. Tilastollisten eroavaisuuksien määrittämiseen käytettiin Khiin neliötestiä. Keskimääräinen etäisyys koululta uimahallille oli 12,2 kilometriä. Lapin AVI-alueella etäisyys oli keskimäärin pidempi muihin AVI-alueisiin nähden (p<0,001). Maaseutumaisissa kunnissa keskimääräinen etäisyys koululta uimahallille (20,1 km) oli yli kaksinkertainen verrattuna taajaan asuttuihin ja kaupunkimaisiin kuntiin (p<0,001). Kuudesluokkalaisten uimataito oli heikoin koulun ja lähimmän uimahallin välisen etäisyyden kasvaessa yli 20 kilometriin (p<0,05). Kaupunkimaisissa ja taajaan asutuissa kunnissa oli enemmän uimataitoisia verrattuna maaseutumaisiin kuntiin (p<0,05). Uintitunneille osallistui vähiten oppilaita koulun sijaitessa 2,1–5 kilometrin etäisyydellä uimahallista (p<0,05), joskin koronapandemialla näytti olleen vaikutusta erityisesti tähän etäisyysluokkaan. Yli 20 kilometrin etäisyysluokassa osallistuminen koulun uintitunneille oli myöskin keskiarvoa alhaisempaa (p<0,05). Maaseutumaisten kuntien koulut sekä yli 20 kilometrin etäisyydellä uimahallista olevat koulut näyttävät olevan epäedullisessa asemassa sekä uimataidon että uintitunneille osallistumisen suhteen. Kaikille tasa-arvoisen POPS:n (2014) mukaisen uinninopetuksen ja uimataidon mahdollistamiseksi tulisi pyrkiä kehittämään uinninopetusta erityisesti kouluissa, jotka sijaitsevat yli 20 kilometrin etäisyydellä uimahallista.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine the distance from school to the closest swimming facility and how this distance vary in different Regional State Administrative Agencies and municipal groups. Additionally, the study investigated the relationship between the distance of the school from the nearest swimming hall and the swimming ability of sixth-grade pupils, as well as their participation in school and leisure time swimming sessions. The research topic is limited to examining the distance between the school and the swimming facility and its impact on swimming ability and swimming habits, as no previous research has been conducted on this topic. The swimming ability of sixth graders in Finland is at its lowest in the history of the swimming ability research. Only slightly over half of the pupils meet the Nordic definition of the swimming ability (200 meters in deep water, with at least 50 meters on their back). The national core curriculum (2014) requires physical education to include swimming lessons, water sports, and water rescue. However, not all Finnish schools organize swimming lessons, and one-third of pupils did not participate in any swimming lessons in sixth grade in 2022. The distance of schools (n=114) from the nearest swimming facility was measured using Google Maps. The average distance was determined and it was also examined by Regional State Administrative Agencies and by municipal groups using one-way ANOVA. The students (n=1798) were divided into five distance categories based on the distance between the school and the swimming facility. The study examined differences in swimming ability, participation in school swimming lessons, and leisure swimming sessions among the distance categories. These variables were also analyzed by gender. Differences between distance categories were examined by cross-tabulating and z-testing. The chi-square test was used to determine statistical differences. The average distance from school to the nearest swimming facility in Finland was 12.2 kilometers. In the Lapland regional state administrative agency area, the average distance was longer compared to other areas (p<0.001). In rural municipalities, the average distance from school to the nearest swimming facility (20.1 km) was more than twice as long compared to densely populated and urban municipalities (p<0.001). The swimming ability of sixth-grade pupils was worst when the distance between the school and the nearest swimming pool exceeded 20 kilometers (p<0.05). In urban and densely populated municipalities, there were more students who were able to swim compared to rural municipalities (p<0.05). The participation in school swimming sessions was lowest when the school was located at a distance of 2.1–5 kilometers from the swimming hall (p<0.05) although the COVID-19 pandemic seemed to have an impact particularly on this distance category. In the distance category of over 20 kilometers, participation in school swimming lessons was also below average (p<0.05). The pupils whose school was located in rural municipalities or more than 20 kilometers away from swimming facility appear to be in a disadvantageous position regarding both pupils swimming ability and participation in swimming lessons. To enable equal swimming education and swimming ability to everyone (POPS 2014), efforts should be made to develop swimming education, especially in schools located more than 20 kilometers away from the swimming pool.en
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheruintitunnit
dc.titleKoulun ja lähimmän uimahallin välinen etäisyys ja sen yhteys kuudesluokkalaisten uimataitoon sekä koulun ja vapaa-ajan uintikertoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306204004
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoetäisyys
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysouimataito
dc.subject.ysouimahallit
dc.subject.ysouinti
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright