Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMartin, Anne
dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.authorHeinonen, Hanna
dc.date.accessioned2023-06-19T07:23:49Z
dc.date.available2023-06-19T07:23:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87912
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa kuvataan opettajien ammatillista kehittymistä osana positiivisen pedagogiikan omaksumisen matkaa. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyy ammatillisen kehittymisen edellytyksiin ja tukikeinoihin, kun taas toinen opettajien kulkemiin ammatillisen kehittymisen polkuihin. Positiivista pedagogiikkaa ei ole aiemmin juuri tutkittu ammatillisen kehittymisen näkökulmasta, joten tutkimus tuo uutta tietoa aiheesta. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on narratiivinen. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa kahdesta koulusta. Aineisto koostuu opettajien kirjoitelmista, joissa opettajat kertoivat apukysymysten avulla siitä ammatillisesta kehittymisestä, jota heille on tapahtunut positiivisen pedagogiikan omaksumisen aikana. Ensimmäinen tutkimuskysymys on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja toinen narratiivisen juonianalyysin avulla. Ammatillisen kehittymisen edellytyksistä ja tukikeinoista muodostui 7 yläluokkaa, joista merkittävimpiä olivat Yksilölliset ominaisuudet, Työyhteisö, Resurssit ja Reflektointi. Näiden alle muodostui 24 alaluokkaa. Opettajien ammatillisen kehittymisen poluista muodostui kaksi päätyyppiä. Näitä olivat Tasaiset kehittyjät (4 opettajaa) ja Vuoristoradan läpikäyneet kehittyjät (6 opettajaa). Tulokset osoittivat, että ammatillisen kehittymisen tukeminen on kokonaisvaltaista ja opettajien ammatillisen kehittymisen polut ovat yksilöllisiä. Opettajien tarpeet erosivat toisistaan runsaasti, mutta kaikki opettajat nimesivät tarinoissaan useita edellytyksiä ja tuentarpeita. Lisäksi tuen tarpeet erosivat Tasaisten kehittyjien ja Vuoristoradan läpikäyneiden opettajien välillä.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkasvutarinat
dc.titleAmmatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306193967
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright