Olemisen merkityksettömyydestä ja elämän nihilistisestä luonteesta : itseensä kääntyneen subjektiviteetin tarkastelu Keiji Nishitanin filosofiassa
Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen japanilaisen filosofin Keiji Nishitanin (1900–1990) käsitystä
minuudesta ja tarkemmin määriteltynä modernista subjektiviteetista. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka
modernin yksilön minuus määrittyy Keiji Nishitanin filosofiassa. Nishitanin filosofiassa yhdistyvät
eurooppalainen mannermainen filosofia ja japanilainen filosofia, mikä tekee Nishitanin filosofiasta
kiinnostavan tutkimuskohteen. Tutkielmassa tuon uudella tavalla esille tätä jakoa kahden teoriaperinteen
välillä tarkastelemalla Nishitanin filosofiaa suhteessa Theodor Adornon (1903–1969) ajatuksiin modernista
yksilöstä ja yhteiskunnasta. Tällainen vertaileva tutkimusasetelma esittää Nishitanin ajatukset tavallisesta
poikkeavassa kontekstissa. Tutkielma tuo Adornon ja Nishitanin ajatuksia lähemmäksi toisiaan ja on osa
idän ja lännen traditioiden välistä vuoropuhelua. Tutkielman keskiöön nousivat Adornon ajatukset subjektin
ja objektin suhteesta, negatiivisesta identiteetistä sekä yksilön minuuden itseperustaisuuden kritiikki
johdettuna ensisijaisesti Immanuel Kantin filosofiasta. Tämä johtui näiden ajatusten mielekkyydestä
verrattaessa niitä Nishitanin huomioihin yksilön olemisesta. Nishitani katsoi modernin subjektiviteetin
juontuvan René Descartesin filosofiasta ja ajatuksesta “ajattelen, siis olen”, jolta Nishitanin mukaan
maailmankuvan muutos moderniksi ja “jumalan kuolema” veivät pohjan. Nishitanin mukaan modernille
yksilölle tunnusomaista on tällä tavoin ilmenevän nihilismin tiedostaminen olemisen perustalla. Nihilismi
elämän merkityksettömyytenä ja olemisen perustattomuutena ilmenee modernille yksilölle tämän omaan
elämään sisältyvänä ongelmana, joka Nishitanilla toimi myös henkilökohtaisena pontimena filosofian
tekemiselle. Tämä johti Nishitanin jo nuorena kiinnostumaan eritoten Friedrich Nietzschen ajatuksista
nihilismin ylittämisestä. Yksilökeskeisyyden kritiikki johtaa Nishitanilla myös toiseuden tarkasteluun.
Tutkielman kahden ensimmäisen luvun käsitellessä yksilöä ja nihilismiä, kolmas luku käsittelee yksilöä
minä-toinen-suhteessa, jonka tarkastelu voi paljastaa yksilölle selkeimmin yksilökeskeisyyden perustan
kestämättömyyden ja näennäisyyden. Tämä perustattomuus on tutkielman tärkein loppupäätelmä.
Nishitanin filosofiaa on mielekästä tuoda mukaan mannermaisen filosofian kontekstiin ja se tarjoaa uusia
tapoja ja ideoita käydä keskusteluja ihmisen ongelmista tänä päivänä, niiden määrittämisestä ja
mahdollisista ratkaisuista.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tyhjyyden täyteys : tyhjyyden kenttä ja sille siirtyminen Keiji Nishitanin filosofiassa
Kuusela, Anttoni (2020)Tutkielmassani tarkastelen Keiji Nishitanin tyhjyyden käsitettä. Tutkimukseni koostuu vertailevasta ja negatiivisesta lähestymistavasta. Luvussa kaksi esittelen Nishitanin ajattelun lähtökohtia. Paikannan hänet osaksi sekä ... -
Olemisen ainutkertaisuudesta ainutkertaisuuden politiikkaan : Parmenides, Heidegger, Nancy
Backman, Jussi (Tutkijaliitto, 2013) -
Avicenna on subjectivity : a philosophical study
Kaukua, Jari (University of Jyväskylä, 2007)Ab? cAl? Ibn S?n? (980–1037 jaa., lat. Avicenna) oli keskiajan arabifilosofeista kenties tärkein. Hänen ajattelunsa yhdisti omaperäisellä tavalla uusplatonistisen ja aristoteelisen perinteen aineksia. Ibn S?n?n vaikutus ... -
Toiseksi tulemisen taito : etiikka ja vastarinta Michel Foucault'n filosofiassa
Sadinmaa, Antti (2007) -
Itseyden muodot ja itsetietoisuus Maurice Merleau-Pontyn filosofiassa
Nyman, Aarne (2023)Tutkielmassani käsittelen ensisijaisesti Maurice Merleau-Pontyn teosta Phénomènologie de la perception. Tutkimuskysymykseni on: Mitä itseys ja itsetietoisuus tarkoittavat Merleau-Pontyn filosofiassa, ja kuinka itseyden ...