dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Hurtta, Sonja | |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T05:48:21Z | |
dc.date.available | 2023-06-16T05:48:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87843 | |
dc.description.abstract | Musiikin harrastamisen on havaittu olevan yhteydessä kognitiivisiin kykyihin ja mahdollisesti parempaan suoriutumiseen matematiikan opinnoissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko musiikillisella ja matemaattisella osaamisella yhteyttä musiikkilukiolaisten keskuudessa. Millaiset musiikilliset ja matemaattiset taidot ovat yhteydessä toisiinsa, ja voiko musiikin harrastaminen parantaa suoriutumista matematiikan lukio-opinnoissa? Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia musiikin ja matematiikan oppimisen yhteyksistä. Hypoteesina oli positiivisten yhteyksien löytäminen musiikillisen osaamisen ja matemaattisen osaamisen välillä. Tutkimuskohteena oli eräs suomalainen musiikkilukio. Määrällistä ja laadullista aineistoa kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 69 lukion opiskelijaa kaikilta vuosikursseilta linjasta riippumatta. Kyselyssä kerättiin tietoa muun muassa opiskelijan musiikkitaustasta, musiikkiharrastuksista, musiikillisesta ja matemaattisesta osaamisesta väittämillä sekä matematiikan kurssien keskiarvo. Avoimissa vastauksissa opiskelijat kuvasivat havaitsemiaan yhteyksiä musiikin ja matematiikan sekä musiikin ja matematiikan oppimisen välillä.
Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmassa. Analyysissa käytettiin faktoriana-lyysia, korrelaatioiden tarkastelua, lineaarista regressioanalyysia ja Mann-Whitneyn U-testiä. Laadullisen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Tutkimuksessa musiikillisen ja matemaattisen osaamisen välillä havaittiin olevan lievä positiivinen yhteys. Musiikillinen osaaminen oli lievästi yhteydessä myös pitkän matematiikan kurssien keskiarvoon. Tutkimus ei antanut näyttöä siitä, että tietyt musiikin harrastamisen muodot olisivat yhteydessä matematiikan kurssien keskiarvoihin. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut matemaattisessa osaamisessa tai matematiikan kurssien keskiarvoissa instituutiossa musiikin harrastamisen suhteen. Opiskelijat tunnistivat yhteyksiä musiikin ja matematiikan oppimisen välillä, ja teemoihin sisältyvät havainnot olivat linjassa määrällisen aineiston tutkimustulosten kanssa. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | musiikillinen osaaminen | |
dc.subject.other | matemaattinen osaaminen | |
dc.title | Musiikillisen ja matemaattisen osaamisen yhteydet musiikkilukiossa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306163898 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikin harrastaminen | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | siirtovaikutus | |
dc.subject.yso | musiikkilukiot | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |