Musiikillisen ja matemaattisen osaamisen yhteydet musiikkilukiossa
Musiikin harrastamisen on havaittu olevan yhteydessä kognitiivisiin kykyihin ja mahdollisesti parempaan suoriutumiseen matematiikan opinnoissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko musiikillisella ja matemaattisella osaamisella yhteyttä musiikkilukiolaisten keskuudessa. Millaiset musiikilliset ja matemaattiset taidot ovat yhteydessä toisiinsa, ja voiko musiikin harrastaminen parantaa suoriutumista matematiikan lukio-opinnoissa? Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia musiikin ja matematiikan oppimisen yhteyksistä. Hypoteesina oli positiivisten yhteyksien löytäminen musiikillisen osaamisen ja matemaattisen osaamisen välillä. Tutkimuskohteena oli eräs suomalainen musiikkilukio. Määrällistä ja laadullista aineistoa kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 69 lukion opiskelijaa kaikilta vuosikursseilta linjasta riippumatta. Kyselyssä kerättiin tietoa muun muassa opiskelijan musiikkitaustasta, musiikkiharrastuksista, musiikillisesta ja matemaattisesta osaamisesta väittämillä sekä matematiikan kurssien keskiarvo. Avoimissa vastauksissa opiskelijat kuvasivat havaitsemiaan yhteyksiä musiikin ja matematiikan sekä musiikin ja matematiikan oppimisen välillä.
Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmassa. Analyysissa käytettiin faktoriana-lyysia, korrelaatioiden tarkastelua, lineaarista regressioanalyysia ja Mann-Whitneyn U-testiä. Laadullisen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Tutkimuksessa musiikillisen ja matemaattisen osaamisen välillä havaittiin olevan lievä positiivinen yhteys. Musiikillinen osaaminen oli lievästi yhteydessä myös pitkän matematiikan kurssien keskiarvoon. Tutkimus ei antanut näyttöä siitä, että tietyt musiikin harrastamisen muodot olisivat yhteydessä matematiikan kurssien keskiarvoihin. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut matemaattisessa osaamisessa tai matematiikan kurssien keskiarvoissa instituutiossa musiikin harrastamisen suhteen. Opiskelijat tunnistivat yhteyksiä musiikin ja matematiikan oppimisen välillä, ja teemoihin sisältyvät havainnot olivat linjassa määrällisen aineiston tutkimustulosten kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ... -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Teaching Early Mathematical Skills to 3- to 7-Year-Old Children : Differences Related to Mathematical Skill Category, Children’s Age Group and Teachers’ Characteristics
Parviainen, Piia; Eklund, Kenneth; Koivula, Merja; Liinamaa, Tarja; Rutanen, Niina (Springer, 2023)This study explored teaching early mathematical skills to 3- to 7-year-old children in early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education. Teachers in ECEC (N = 206) answered a web survey. The first aim ...