Musiikillisen ja matemaattisen osaamisen yhteydet musiikkilukiossa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Musiikin harrastamisen on havaittu olevan yhteydessä kognitiivisiin kykyihin ja mahdollisesti parempaan suoriutumiseen matematiikan opinnoissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko musiikillisella ja matemaattisella osaamisella yhteyttä musiikkilukiolaisten keskuudessa. Millaiset musiikilliset ja matemaattiset taidot ovat yhteydessä toisiinsa, ja voiko musiikin harrastaminen parantaa suoriutumista matematiikan lukio-opinnoissa? Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia musiikin ja matematiikan oppimisen yhteyksistä. Hypoteesina oli positiivisten yhteyksien löytäminen musiikillisen osaamisen ja matemaattisen osaamisen välillä. Tutkimuskohteena oli eräs suomalainen musiikkilukio. Määrällistä ja laadullista aineistoa kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 69 lukion opiskelijaa kaikilta vuosikursseilta linjasta riippumatta. Kyselyssä kerättiin tietoa muun muassa opiskelijan musiikkitaustasta, musiikkiharrastuksista, musiikillisesta ja matemaattisesta osaamisesta väittämillä sekä matematiikan kurssien keskiarvo. Avoimissa vastauksissa opiskelijat kuvasivat havaitsemiaan yhteyksiä musiikin ja matematiikan sekä musiikin ja matematiikan oppimisen välillä.
Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmassa. Analyysissa käytettiin faktoriana-lyysia, korrelaatioiden tarkastelua, lineaarista regressioanalyysia ja Mann-Whitneyn U-testiä. Laadullisen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Tutkimuksessa musiikillisen ja matemaattisen osaamisen välillä havaittiin olevan lievä positiivinen yhteys. Musiikillinen osaaminen oli lievästi yhteydessä myös pitkän matematiikan kurssien keskiarvoon. Tutkimus ei antanut näyttöä siitä, että tietyt musiikin harrastamisen muodot olisivat yhteydessä matematiikan kurssien keskiarvoihin. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut matemaattisessa osaamisessa tai matematiikan kurssien keskiarvoissa instituutiossa musiikin harrastamisen suhteen. Opiskelijat tunnistivat yhteyksiä musiikin ja matematiikan oppimisen välillä, ja teemoihin sisältyvät havainnot olivat linjassa määrällisen aineiston tutkimustulosten kanssa.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28950]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ... -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ... -
Aloittavien ammattikorkeakouluopiskelijoiden matematiikan tasokoe osaamisen mittarina ja matemaattisten valmiuksien tunnistajana
Kaari, Jari (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erään suomalaisen ammattikorkeakoulun aloittavien opiskelijoiden matemaattisten valmiuksien testaamiseen kehitettyä tasokoetta. Tutkimuksessa analysoidaan sen tuottamia tuloksia opiskelijoiden ... -
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.