Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nuorten lukutaidon edistämisestä puhutaan julkisessa mediakeskustelussa. Lukutaitotutkimus painottuu usein koulukontekstiin, joten tämä tutkimus tuo uudenlaisen näkökulman ilmiön tutkimiseen tarkastelemalla lukutaitoon liittyviä käsityksiä mediassa. Lukutaidon kehittämisen tarve näkyy mediassa kannanottoina ja keskusteluna, joihin tässä tutkimuksessa pureudutaan kriittisen diskurssintutkimuksen ja uuden retoriikan keinoin. Lukutaidon edistämiseen liittyviä toistuvia puhetapoja selvitetään siis seuraavien tutkimuskysymysten avulla:
1. Mitä diskursseja lukutaidon edistämiseen kytkeytyy Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa?
2. Millaisesta argumentaatiosta lukutaidon edistämisen diskurssit rakentuvat?
Tutkimuksen aineistona on käytetty nuorten lukutaidon edistämiseen kantaa ottavia mediatekstejä, tarkemmin ottaen Helsingin Sanomissa julkaistuja mielipidekirjoituksia. Mielipidekirjoitukset on julkaistu alkuvuonna 2022 pian Kansallisen lukutaitostrategian julkaisemisen jälkeen. Aineistoa analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin periaattein sekä uuden retoriikan analyyttista käsitteistöä hyödyntäen. Tällöin aineiston tekstilajipiirteet tulevat huomioiduksi myös metodologisesta näkökulmasta katsottuna.
Tutkimuksen perusteella nuorten lukutaidon edistämiseen kytkeytyy neljä vallitsevaa diskurssia: kirjallisuuden diskurssi, resurssien diskurssi, pedagogiikan muutoksen diskurssi sekä yhteistyön diskurssi. Jokainen diskurssi rakentaa osaltaan nuorten lukutaidon edistämisen toistuvia puhetapoja julkisessa mediakeskustelussa. Diskursseja rakennetaan kielellisiä, rakenteellisia ja sanastollisia keinoja hyödyntävällä argumentaatiolla, mutta eniten hyödynnetään verbien modaalisuutta, adjektiivien superlatiivimuotoja, persoonapronomineja, vastakkainasettelua, auktoriteetteja, listauksia ja kielikuvia. Kansallista lukutaitostrategiaa voidaan luonnehtia mielipidekirjoitusten merkittäväksi taustadokumentiksi ja argumentaatiokontekstiksi, sillä strategian sisällöllisiä kiintopisteitä löytyy kaikista diskursseista. Tutkimus nivoutuu löydettyjen tulosten perusteella osaksi mediakontekstissa toteutettujen lukutaitotutkimusten jatkumoa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työttömät : Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa rakentuvia kulttuurisia merkityksiä
Hujanen, Rasmus (2015)Tutkimus tarkastelee Helsingin Sanomissa vuosien 2008 ja 2013 välillä julkaistuja työttömien mielipidekirjoituksia. Tutkimustehtävänä on ymmärtää millaisia sosiokulttuurisia merkityksiä ja arvoja työlle ja työttömyydelle ... -
Lastensuojeluun liittyvät diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koronapandemian aikana
Vainio-Pekka, Sari (2023)Vuoden 2020 alkupuolella tapahtui jotain ennakoimatonta ja kaikille odottamatonta. Koronaepidemia levisi maailmalta Suomeen ja sillä oli laajoja vaikutuksia yhteiskuntaamme. Suomessa julistettiin keväällä 2020 poikkeustila, ... -
Aktivoimaantuneet ja aktivoimattomat : vuoden 2018 julkinen keskustelu aktiivimallista Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
Turpeinen, Joose (2020)Tutkielmassa tarkasteltiin julkista keskustelua aktiivimallista sen käyttöönottovuoden 2018 ajalta. Aineistona käytettiin Helsingin Sanomista löytyviä mielipidekirjoituksia ja niistä löytyviä julkisia kannanottoja, eli ... -
Perustulokeskustelu Suomessa : sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa 1990-2015
Manninen, Teemu (2016)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, sosiaalityön yksikkö MANNINEN, TEEMU: Perustulokeskustelu Suomessa – Sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa ... -
"Kun tietotekniikkaa hyödynnetään pedagogiikka edellä, päästään syvään oppimiseen" : opetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015
Manninen, Erika (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opetusteknologiasta käytyä julkista keskustelua Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vuosina 2010-2015. Aihetta lähestyttiin selvittämällä, mistä aihepiireistä käsin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.