"Kun tietotekniikkaa hyödynnetään pedagogiikka edellä, päästään syvään oppimiseen" : opetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opetusteknologiasta käytyä julkista keskustelua Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vuosina 2010-2015. Aihetta lähestyttiin selvittämällä, mistä aihepiireistä käsin opetusteknologiaa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla käsiteltiin. Lisäksi tarkasteltiin, kuinka opetusteknologia mielipidekirjoituksissa asemoitui. Tutkimuksen aineistona oli
116 mielipidekirjoitusta ja 34 lehtiartikkelia. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset muodostuivat kahdesta osiosta: opetusteknologiaan liittyvien aihepiirien kategorisoinnista sekä mielipidekirjoitusten jakautumisesta asenneluokittain. Tutkimuksen aineistosta muodostui kolme pääkategoriaa: opetusteknologian resurssit, opetusteknologian mahdollisuudet opetuksessa sekä kestävä kehitys. Opetusteknologiaan liittyvät 116 mielipidekirjoitusta jakautuivat asenneluokkiin seuraavasti: negatiivinen 55 kappaletta, positiivinen 19 kappaletta, neutraali 19 kappaletta ja ristiriitainen 23 kappaletta.
Opetusteknologian on määrä tulla kiinteämmäksi osaksi koulujen toimintakulttuuria. Tutkimuksen tuloksia tarkastelemalla saadaan kootusti tietoa opetusteknologiaan liittyvistä ennakkokäsityksistä ja lisää näkökulmia esimerkiksi opetusteknologian käyttöönoton suunnitteluun. Opetusteknologianasenneluokkatarkastelun myötä voidaan paremmin ymmärtää lähtökohtia, joita Helsingin Sanomien mielipidepalsta lukijoilleen tarjoaa, heidän muodostaessaan käsityksiään opetusteknologiasta.
...
Muu nimeke
Opetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
Nurmela, Kiira (2011)Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro ... -
Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
Karjula, Johanna (2018)Tässä kvalitatiivisessa, aineistolähtöisessä tutkimuksessa suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitystä ja kritiikkiä lähestytään opettajalehdessä julkaistujen mielipidekirjoitusten ja kolumnien kautta. Merkitykset ... -
Aktivoimaantuneet ja aktivoimattomat : vuoden 2018 julkinen keskustelu aktiivimallista Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
Turpeinen, Joose (2020)Tutkielmassa tarkasteltiin julkista keskustelua aktiivimallista sen käyttöönottovuoden 2018 ajalta. Aineistona käytettiin Helsingin Sanomista löytyviä mielipidekirjoituksia ja niistä löytyviä julkisia kannanottoja, eli ... -
Perustulokeskustelu Suomessa : sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa 1990-2015
Manninen, Teemu (2016)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, sosiaalityön yksikkö MANNINEN, TEEMU: Perustulokeskustelu Suomessa – Sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa ... -
Työttömät : Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa rakentuvia kulttuurisia merkityksiä
Hujanen, Rasmus (2015)Tutkimus tarkastelee Helsingin Sanomissa vuosien 2008 ja 2013 välillä julkaistuja työttömien mielipidekirjoituksia. Tutkimustehtävänä on ymmärtää millaisia sosiokulttuurisia merkityksiä ja arvoja työlle ja työttömyydelle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.