How firms engage in product and promotion adaptation when entering foreign markets
Vuosisatojen ajan yritykset ovat etsineet kasvua ulkomaan markkinoilta. Ulkomaan kasvumahdollisuudet ovat erityisen tärkeitä yrityksille, jotka toimivat pienillä kotimaisilla markkinoilla. Onnistunut kansainvälistyminen vaatii, että yritykset palvelevat asiakkaita, joilla on eri kulttuurilliset ja taloudelliset taustat, sekä uniikit tarpeet ja mieltymykset. Aiempi kirjallisuus on osoittanut, että adaptoimalla tuotteita ja markkinointia yritykset voivat paremmin palvella asiakkaita kohdemaissa, saavuttaen kilpailuetua. Tuotteiden adaptoimisen on havaittu olevan erityisen tärkeää yrityksille, jotka toimivat luovilla aloilla, sillä näillä aloilla kohdemaan poikkeava ilmasto, tarpeet ja trendit aiheuttavat erityisiä haasteita.
Tämä tutkielma pyrkii ymmärtämään kuinka yritykset adaptoivat tuotteita ja markkinointia kansainvälistyessään uusille markkinoille. Tutkimuksen pohjana hyödynnetään aiempaa kirjallisuutta tuotteiden ja markkinoinnin adaptoimisesta, sekä aiemman tutkimuksen pohjalta luotua viitekehystä empiirisen datan analysointiin. Tämä viitekehys luo raamin, jonka pohjalta on mahdollista tutkia kuinka yrityksen, tuotteen ja toimialan, sekä kohdemaan tekijät vaikuttavat yrityksen tarpeeseen adaptoida tuotteita ja markkinointia.
Tätä tutkimusta varten on kerätty uutta empiiristä dataa haastattelemalla kahdeksaa yrityksen johtajaa kuudesta eri yrityksestä. Yritykset ovat kooltaan ja toimialoiltaan erilaisia, ja kansainvälistymässä pieniltä kotimaisilta markkinoilta. Haastattelujen pohjalta on toteutettu vertailevaa analyysia (Eisenhardt & Graebner, 2007) eri toimintatapojen ymmärtämiseksi. Aiempaa kirjallisuutta on laajennettu hyödyntämällä tapaustutkimusmenetelmää, jossa olemassa olevaa teoriaa laajennetaan peilaamalla sitä uuteen empiiriseen tutkimustietoon (Burawoy, 2009). Lopputuloksena on aiemman kirjallisuuden pohjalta laaditun viitekehyksen laajentuminen.
Tutkimuksen lopputuloksena on löydetty useita tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen päätökseen adaptoida tuotteita ja markkinointia ulkomaan markkinoita varten. Näistä ensisijaisena esille nousee yrityksen sitoutuminen markkinaan. Toisena havaintona on, että strategisilla valinnoilla yritys voi minimoida adaptoimisen tarpeen. Löydöksiä on täydennetty monipuolisella empiirisellä haastatteludatalla, joka tuo ymmärrystä valintoihin adaptoimisen ja standardisoinnin välillä.
...
For centuries, companies have sought growth from foreign markets. Foreign growth opportunities are especially important for companies from small domestic markets, looking to expand customer base to increase sales. However, entering foreign markets requires firms to serve new customers, from different cultural and economic backgrounds, with unique needs and preferences. Product adaptation has been shown to be increasingly important for firms operating in creative industries, where customer needs vary due to differing climates and lifestyles. Firms in the creative industries are also subject to differing trends and preferences of customers in foreign markets.
This thesis seeks understand how firms engage in product and promotion adaptation, when entering new foreign markets. It utilizes previous research on product and promotion adaptation and previously developed frameworks, to understand how company, product, industry, and target market characteristics affect firm’s engagement in product and promotion adaptation.
In this thesis, eight interviews are conducted with CEOs and managers from six companies of varying sizes across industries. These companies are in the early stages of internationalization from small domestic markets. Interviews are compared using the comparative case study method (Eisenhardt & Graebner, 2007). The extended case study method (Burawoy, 2009) is used to extend prior literature by confronting it with new empirical data. By applying this new data to the previously developed framework, prior literature is extended, and several new factors contributing to firm’s engagement in product and promotion adaptation are discovered.
This study contributes to prior research by identifying factors which are shown to influence how company, product, industry, and target market characteristics affect engagement in product and promotion adaptation. Commitment to market is found to be the primary factor affecting firm’s engagement in product and promotion adaptation. Additionally, new insight into how choice of entry strategy may influence need for adaptation is presented. Findings are complemented by rich interview data, which provide insight into how CEOs interpret the need for adaptation.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Jokinen, Juuso (2023)Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on ... -
Digital transformation through e commerce in Finnish small and medium sized enterprises : a multi-case study
Peltola, Olli (2022)Digitaalinen transformaatio verkkokaupan kautta on ollut suosittu tutkimusaihe jo yli vuosikymmenen ajan. Viimeaikainen Covid-19-pandemia vauhditti monien yritysten verkkokauppakehitystä, sillä ne joutuivat siirtymään ... -
Building a business intelligence capability for small and medium sized enterprises
Piirto, Sanna (2021)Sekä tieteellinen tutkimus että käytännön kokemus ovat viime vuosina valottaneet Business Intelligencen (BI) hyötyjä, kuten kustannussäästöjä, parantunutta tehokkuutta sekä lisääntynyttä ymmärrystä kumppaneista. Vaikka ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ... -
The effect of consulting in internationalization process of small and medium sized agricultural enterprises
Koivisto, Sami (2021)Tässä pro gradussa tutkitaan konsultointia ja sen vaikutusta kansainvälistymiseen suomalaisten pienten ja keskisuurten maatalousalan yritysten keskuudessa. Tutkimus perustui resurssipohjaiseen teoriaan, jonka kohteena ...