dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Vieru, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2023-06-15T06:18:07Z | |
dc.date.available | 2023-06-15T06:18:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87785 | |
dc.description.abstract | Työssä koetuilla myönteisillä tunteilla on suuri merkitys työhyvinvointiin, sillä myönteiset tunnekokemukset muun muassa kehittävät työn voimavaroja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä ja työpäivien aikana kokemia myönteisiä tunteita.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytetty TUIKKU-hankkeen eKoutsi mobiilipäiväkirja-aineisto koostui 89 varhaiskasvatuksen työntekijän kirjaamasta mobiilipäiväkirjan vastauksesta. Aineisto kerättiin tammi- kesäkuussa 2022 kahden viikon aikana 12 eri kunnassa. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, jonka avulla tunnistettiin neljä myönteisiin tunteisiin liittyvää tunnetekijää: lapsiin, kollegaan ja työyhteisöön, itseen sekä kontekstiin liittyvät myönteiset tunnetekijät.
Tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen henkilöstön kokevan työssään paljon monipuolisia myönteisiä tunteita. Yleisimpänä myönteisenä tunnetekijänä olivat lapset; heidän positiivisuutensa, pätevyytensä sekä heidän kanssaan vuorovaikutuksessa oleminen ja yhdessä onnistuminen. Lisäksi oma pätevyys, joka myös liittyi usein lapsiin, toimiminen lasten ja työkavereiden kanssa yhdessä sekä yleinen positiivinen ilmapiiri tuottivat myönteisiä tunteita. Työyhteisön, tiimityön, kollegojen ja esihenkilöiden myönteinen tunnemerkitys oli vähäinen ja arvostusta saatiinkin eniten lasten huoltajilta. Myönteisten tunnetekijöiden toteutumisen edellytyksinä pidettiin lainmukaista aikuisten ja lasten välistä suhdelukua, aitoa läsnäoloa sekä heittäytymisen taitoa. | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | myönteiset tunteet | |
dc.subject.other | työn voimavarat | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306153846 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | positiivisuus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |