Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJoronen, Elina
dc.contributor.authorAunola, Kaisa
dc.contributor.authorNikander, Aku
dc.contributor.authorSorkkila, Matilda
dc.contributor.authorRyba, Tatiana V.
dc.date.accessioned2023-06-14T08:31:16Z
dc.date.available2023-06-14T08:31:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJoronen, E., Aunola, K., Nikander, A., Sorkkila, M., & Ryba, T. V. (2023). Urheilulukiolaisten siirtymä varhaisaikuisuuteen : identiteetin yhteys urheilun ja opintojen jatkamiseen. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>60</i>(3), 63-70. <a href="https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2023/liikunta-tiede-lehti-3-2023-sivut-63-70-joronen-aunola-nikander-sorkkila-ryba.pdf" target="_blank">https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2023/liikunta-tiede-lehti-3-2023-sivut-63-70-joronen-aunola-nikander-sorkkila-ryba.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_183520560
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87749
dc.description.abstractSiirtymä varhaisaikuisuuteen tuo urheilijoiden elämään useita muutoksia, joiden vuoksi todennäköisyys lopettaa tavoitteellinen kilpaurheilu-ura kasvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suuri osa urheilulukion vuonna 2015 aloittaneista nuorista jatkoi yhtäältä tavoitteellista kilpaurheilua ja toisaalta opintoja lukion jälkeen varhaisaikuisuudessa sekä olivatko sukupuoli ja lajimuoto (yksilö- vai joukkuelaji) yhteydessä jatkamiseen. Lisäksi tutkittiin, ennustivatko lukioaikaiset urheilija- ja opiskelijaidentiteetit kilpaurheilun ja opintojen jatkamista. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Winning in the long run -pitkittäistutkimusta, jonka seurantavaihe toteutettiin syksyllä 2021 aiemmin lukioaikana (2015–2018) tutkimukseen osallistuneille urheilulukiolaisille. Seurantatutkimuksessa oli mukana 238 tutkittavaa (60 % naisia ja 40 % miehiä), jotka olivat iältään keskimäärin 22-vuotiaita. Tulokset osoittivat, että alle puolet (45,8 %) urheilulukiolaisista oli jatkanut tavoitteellista kilpaurheilua varhaisaikuisuudessa, kun taas suuri osa (75,2 %) oli urheilulukion jälkeen jatkanut opintoja. Vahva urheilijaidentiteetti lukion lopussa ennusti tavoitteellisen kilpaurheilun jatkamista, kun taas vahva opiskelijaidentiteetti ennusti tavoitteellisen kilpaurheilun lopettamista. Vahva opiskelijaidentiteetti ennusti lisäksi opintojen jatkamista. Sukupuoli tai lajimuoto eivät olleet yhteydessä tavoitteellisen kilpaurheilun tai opintojen jatkamiseen varhaisaikuisuudessa. Tulokset viittaavat siihen, että tavoitteellinen kilpaurheilu usein lopetetaan ja opintoja puolestaan jatketaan lukion jälkeisessä siirtymävaiheessa ja nuoruuden tärkeällä kehitystehtävällä, identiteetin muodostamisella, on oma roolinsa tässä.fi
dc.description.abstractEarly adulthood brings new demands to athletes’ lives, due to which the probability to discontinue competitive sport increases. The aim of the present study was to examine how many of the students who started sports high school in 2015 in Finland continued competitive sports and studies in early adulthood, as well as whether gender and type of sport were associated with continuation. The role of athletic and student identity in the continuation of competitive sports and studies was also examined. The present study is part of the Winning in the long run – longitudinal study, which latest follow-up data collection was carried out in fall 2021. The sample of the present study consisted of those 238 participants (60 % female) who had been participants of the longitudinal study also during high school (2015–2018). The participants were on average 22 years old. The results showed that less than half (45.8%) of the participants continued competitive sports in early adulthood, whereas most of the participants (75.2 %) continued studies. Furthermore, the higher level of athletic identity at the end of high school predicted continuation of competitive sports, whereas the higher level of student identity predicted discontinuation of competitive sports and continuation of studies. Gender and type of sport were not associated with the continuation of competitive sports or studies. Overall, the results suggest that many athletes discontinue their athletic careers and continue studying during the transition to early adulthood. The connection of identity with the continuation of sports and studies suggests that the identity formation in adolescence is a significant developmental stage when moving into early adulthood.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.relation.urihttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2023/liikunta-tiede-lehti-3-2023-sivut-63-70-joronen-aunola-nikander-sorkkila-ryba.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkaksoisura
dc.titleUrheilulukiolaisten siirtymä varhaisaikuisuuteen : identiteetin yhteys urheilun ja opintojen jatkamiseen
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306143817
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange63-70
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume60
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Liikuntatieteellinen seura 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/38/626/2015,42/6
dc.subject.ysourheilulukiot
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysotavoitteet
dc.subject.ysokilpaurheilu
dc.subject.ysoseurantatutkimus
dc.subject.ysourheilu-ura
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoliikuntapsykologia
dc.subject.ysoaikuistuminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7426
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4781
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2747
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18818
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13719
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29558
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9743
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3807
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15326
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundinginformationTutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Winning in the long run -pitkittäistutkimusta.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright