Student Athletes’ Causal Attributions for Sport and School Achievement in Relation to Sport Dropout and Grade Point Average
Saarinen, M., Bertram, R., Aunola, K., Pankkonen, J., & Ryba, T. V. (2023). Student Athletes’ Causal Attributions for Sport and School Achievement in Relation to Sport Dropout and Grade Point Average. Journal of Sport and Exercise Psychology, 45(1), 15-25. https://doi.org/10.1123/jsep.2022-0115
Julkaistu sarjassa
Journal of Sport and Exercise PsychologyPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Human Kinetics, Inc
The present study longitudinally examined stability and change in the attributional profiles of Finnish student athletes (n = 391) in upper secondary sport schools. Moreover, it examined the extent to which these profiles, and changes in them, were associated with athletes’ level of sport competition and school achievements and dropouts at the end of upper secondary sport school. Using latent profile analysis, five different and highly stable attributional profiles were identified for student athletes: (a) depressive (6.9%), (b) athletic self-serving (23.0%), (c) average (16.4%), (d) learned helplessness (30.9%), and (e) responsible (22.8%). The results further showed that over the 3-year study period, the responsible attributional style, wherein individuals take responsibility for successes and failures, predicted student athletes’ subsequent high grade point average and low sport dropout rates even after controlling for the impacts of their earlier grade point average, gender, and type of sport.
...
Julkaisija
Human KineticsISSN Hae Julkaisufoorumista
0895-2779Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/172598276
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisätietoja rahoituksesta
This research was supported by the Finnish Ministry of Education and Culture with a grant for Tatiana V. Ryba (Grant Numbers OKM/13/626/2015 and OKM/39/626/2017).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Antecedents and Consequences of Student-Athletes’ Identity Profiles in Upper Secondary School
Moazami-Goodarzi, A.; Sorkkila, M.; Aunola, K.; Ryba, T. V. (Human Kinetics Publishers, 2020)The present study examined the identity profiles that upper-secondary-school Finnish student-athletes show, and the extent to which these profiles were associated with their athletic and academic achievements and withdrawal ... -
Urheilulukiolaisten siirtymä varhaisaikuisuuteen : identiteetin yhteys urheilun ja opintojen jatkamiseen
Joronen, Elina; Aunola, Kaisa; Nikander, Aku; Sorkkila, Matilda; Ryba, Tatiana V. (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Siirtymä varhaisaikuisuuteen tuo urheilijoiden elämään useita muutoksia, joiden vuoksi todennäköisyys lopettaa tavoitteellinen kilpaurheilu-ura kasvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suuri osa ... -
Parents' causal attributions concerning their children's academic achievement
Natale, Katja (University of Jyväskylä, 2007)Katja Natale seurasi väitöstutkimuksessaan vanhempien lastensa koulumenestystä koskevien kausaaliattribuutioiden eli syyselitysten muotoutumista lasten siirtyessä esikoulusta kouluun. Hän tutki kuinka tärkeinä vanhemmat ... -
Valmennustyyleillä ja sukupuolella keskeinen rooli urheilijan kaksoisuramotivaatiossa
Saarinen, Milla; Ryba, Tatiana V.; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Selänne, Harri (Suomen Valmentajat ry, 2021) -
The role of career adaptability resources in dual career pathways : A person-oriented longitudinal study across elite sports upper secondary school
Ojala, Juulia; Nikander, Aku; Aunola, Kaisa; De Palo, Jessica; Ryba, Tatiana V. (Elsevier BV, 2023)Objectives Obtaining education is an important milestone in athletes’ preparation for their professional career after sport. Literature indicates that combining school and sport is not an easy task for many aspiring youth ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.