Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMönkölä, Sanna
dc.contributor.advisorRossi, Tuomo
dc.contributor.authorVarjus, Tuukka
dc.date.accessioned2023-06-14T07:25:57Z
dc.date.available2023-06-14T07:25:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87745
dc.description.abstractNVIDIA:n esitellessä maailman ensimmäiset laitteistokiihdytteistä säteenseurantaa tukevat Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet vuonna 2018, mahdollisti se säteenseurannan hyödyntämisen reaaliaikaisessa renderöinnissä. Säteenseurannan ollessa tunnetusti laskennallisesti hyvinkin raskas verrattuna esimerkiksi rasterointiin, on tutkielman tarkoitus selvittää missä määrin ja millä menetelmin ja tavoin säteenseurantaa kyetään hyödyntämään reaaliaikaisessa renderöinnissä ja mitä haasteita siihen liittyy. Säteenseurannan suorituskyvyn esittelemiseksi tutkielman empiirisessä osiossa arvioitiin säteenseurannan suorituskykyä ja siihen vaikuttavia tekijöitä NVIDIA:n Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimella. Varsinaisia menetelmiä ja tapoja laitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntämiseen ja siihen liittyviä haasteita tarkasteltiin, niin nykyisissä videopeleissä perustuen pääsääntöisesti GDC konferenssitallenteisiin, kuin myös kirjallisuuskatsauksen avulla. Videopeleissä säteenseurannan laskennallinen vaativuus näkyy rasteroinnin säilymisenä päätekniikkana renderöinnissä säteenseurannan täydentäessä valittujen valon ilmenemismuotojen kuvaamista. Kirjallisuuskatsauksessa tutkimuksen havaittiin pääsääntöisesti keskittyvän näytteiden tehokkaaseen hyödyntämiseen ja häiriönpoistoon, joihin lukeutuvia menetelmiä tutkielmassa tarkemmin esitellään. Merkittävimpinä havaittuina haasteina voidaan pitää monivalo-ongelmaa, sekä menetelmien ajallista vakautta ja harhattomuutta.fi
dc.description.abstractSince 2018 when NVIDIA introduced the world's first GPUs supporting hardware accelerated ray tracing, ray tracing has become available in real-time rendering. As ray tracing is known for its computational complexity, the purpose of this study is to introduce methods and ways to utilize ray tracing in real-time rendering, as well related notable challenges. To introduce the performance of hardware accelerated ray tracing and to study performance affecting factors more closely, empirical study using NVIDIA Turing architecture GPU was conducted. The methods and ways to utilize ray tracing in real-time rendering and related challenges were explored through literature review and through studying ray tracing usage in current video games mainly by reviewing GDC presentations. In reviewed video games the computational complexity of ray tracing was seen as usage of rasterization as primary rendering technique, whereas ray tracing was used for complementing selected effects. In literature review the research around real-time ray tracing was seen as mostly focusing on efficient sampling and denoising techniques, which are introduced in detail in this study. The most notable challenges detected in real-time ray tracing are many-lights problem and temporal stability and unbiasedness of used techniques.en
dc.format.extent167
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersäteenseuranta
dc.subject.otherpolunseuranta
dc.subject.otherTuring-arkkitehtuuri
dc.subject.otherMonte Carlo -integrointi
dc.subject.otherhäiriönpoisto
dc.subject.otherVulkan API
dc.subject.otherrenderöinti
dc.subject.otherrasterointi
dc.subject.otherlaitteistokiihdytys
dc.titleLaitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntäminen reaaliaikaisessa renderöinnissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306143813
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright