”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opintojensa loppuvaiheessa olevilla Jyväskylän yliopiston kieltenopettajaopiskelijoilla on opinnoistaan ja työelämään siirtymisestä. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten opiskelijat kokevat Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutuksen kehittävän tulevien kieltenopettajien asiantuntijuutta työelämää varten. Tutkimuksen avulla kerättiin myös opiskelijoiden kehitysideoita Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutukselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä analysoitiin kuvailevien tilastojen sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat opettajuutensa kehittymisen kannalta hyödyllisimmiksi opintokokonaisuuksiksi opettajan pedagogiset aineopinnot sekä opetusharjoittelun. Lisäksi yksittäiset kurssit, jotka yhdistivät teoriaa ja käytäntöä, koettiin hyödyllisiksi. Vähemmän hyödyllisiksi opintokokonaisuuksiksi opiskelijat kokivat esim. kasvatustieteen perusopinnot ja tutkinto-ohjelman yhteiset opinnot, sillä niiden sisällöt jäivät opiskelijoiden mielestä liian teoreettisiksi. Tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokivat olevansa asiantuntevia opettamaan omaa pääainettaan. Heikommat taidot opiskelijat kokivat omaavansa opettajan muissa tehtävissä, kuten konfliktitilanteiden selvittämisessä, haastavan luokan hallinnassa sekä koulun muiden toimijoiden kanssa toimimisessa. Lisäksi oppimisvaikeuksien huomioiminen, opetuksen eriyttäminen sekä monikulttuuristen ja -kielisten oppijoiden opettaminen tuntui opiskelijoille haasteellisilta. Näistä syistä opiskelijat kokivat työelämään siirtymisen jännittävänä ja pelottavana sekä kokivat tarvitsevansa vielä lisäkoulutusta moniin tehtäviin. 93 % kieltenopettajaopiskelijoista kokee, että Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutusta tulisi kehittää enemmän kieltenopettajan työtä vastaavaksi. Opiskelijat antoivat seuraavia kehitysideoita koulutukselle: teoria tulee kytkeä selkeämmin käytäntöön, monipuolisempaa tutustumista opettajan työhön, harjoittelua tai tutustumista koulumaailmaan opintojen aikaisessa vaiheessa, opettajille ja muille kieliasiantuntijoille erillisiä kursseja, opetusmenetelmien ja erityisesti itsenäisten tentittävien kurssien tarpeenmukaisuuden pohtiminen sekä lähtökohdaksi kursseille se, miten opiskelijat pääsevät kehittämään opettajan asiantuntijuuttaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uppfattningar om Finlands tvåspråkighet bland studerandena vid Jyväskylä universitet
Saari, Petra (2020)Suomessa ruotsin kielestä ja suomenruotsalaisuudesta on tehty laajalti tutkimusta etenkin kieleen ja sen opiskeluun kohdistuviin asenteisiin liittyen. Ainakin toistaiseksi aiheesta on kuitenkin tehty suhteellisen vähän ... -
Finskspråkiga universitetsstudenters språkideologiska uppfattningar om de förnyade språk- och kommunikationsstudierna vid Jyväskylä universitet
Korpikunnas, Roosa (2022)Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Movi) on viime vuosina uudistanut kandidaatintutkintoihin kuuluvia kieli- ja viestintäopintojaan. Uusimuotoiset kieli- ja viestintäopinnot koostuvat ... -
"Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
Hellström, Anni; Hautamäki, Milja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsinopettajien käsityksiä kielitietoisuudesta sekä kielitietoisista pedagogisista toimintatavoista. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat opettajien käsityksien ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ... -
Hur ämneslärarutbildningen motsvarar arbetslivets krav : fyra unga svensklärares erfarenheter och uppfattningar
Honkanen, Anne; Majuri, Anniina (2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.