Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorJokela, Petra
dc.date.accessioned2023-06-14T07:11:05Z
dc.date.available2023-06-14T07:11:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87737
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opintojensa loppuvaiheessa olevilla Jyväskylän yliopiston kieltenopettajaopiskelijoilla on opinnoistaan ja työelämään siirtymisestä. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten opiskelijat kokevat Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutuksen kehittävän tulevien kieltenopettajien asiantuntijuutta työelämää varten. Tutkimuksen avulla kerättiin myös opiskelijoiden kehitysideoita Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutukselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä analysoitiin kuvailevien tilastojen sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat opettajuutensa kehittymisen kannalta hyödyllisimmiksi opintokokonaisuuksiksi opettajan pedagogiset aineopinnot sekä opetusharjoittelun. Lisäksi yksittäiset kurssit, jotka yhdistivät teoriaa ja käytäntöä, koettiin hyödyllisiksi. Vähemmän hyödyllisiksi opintokokonaisuuksiksi opiskelijat kokivat esim. kasvatustieteen perusopinnot ja tutkinto-ohjelman yhteiset opinnot, sillä niiden sisällöt jäivät opiskelijoiden mielestä liian teoreettisiksi. Tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokivat olevansa asiantuntevia opettamaan omaa pääainettaan. Heikommat taidot opiskelijat kokivat omaavansa opettajan muissa tehtävissä, kuten konfliktitilanteiden selvittämisessä, haastavan luokan hallinnassa sekä koulun muiden toimijoiden kanssa toimimisessa. Lisäksi oppimisvaikeuksien huomioiminen, opetuksen eriyttäminen sekä monikulttuuristen ja -kielisten oppijoiden opettaminen tuntui opiskelijoille haasteellisilta. Näistä syistä opiskelijat kokivat työelämään siirtymisen jännittävänä ja pelottavana sekä kokivat tarvitsevansa vielä lisäkoulutusta moniin tehtäviin. 93 % kieltenopettajaopiskelijoista kokee, että Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutusta tulisi kehittää enemmän kieltenopettajan työtä vastaavaksi. Opiskelijat antoivat seuraavia kehitysideoita koulutukselle: teoria tulee kytkeä selkeämmin käytäntöön, monipuolisempaa tutustumista opettajan työhön, harjoittelua tai tutustumista koulumaailmaan opintojen aikaisessa vaiheessa, opettajille ja muille kieliasiantuntijoille erillisiä kursseja, opetusmenetelmien ja erityisesti itsenäisten tentittävien kurssien tarpeenmukaisuuden pohtiminen sekä lähtökohdaksi kursseille se, miten opiskelijat pääsevät kehittämään opettajan asiantuntijuuttaan.fi
dc.format.extent62
dc.language.isosv
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheryliopistokoulutus
dc.title”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306143805
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright