University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet

Thumbnail
View/Open
896.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hellström, Anni |
Hautamäki, Milja
Date
2022
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsinopettajien käsityksiä kielitietoisuudesta sekä kielitietoisista pedagogisista toimintatavoista. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat opettajien käsityksien sekä pedagogisten ratkaisujen taustalla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, johon osallistui yhteensä kuusi ruotsinopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että opettajien käsitykset kielitietoisuudesta nojautuivat pitkälti perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa määriteltyihin ulottuvuuksiin, mutta opettajat nostivat esille myös hyvin yksilöllisiä lähestymistapoja. Haastatteluissa korostui, että opettajat kokivat kielitietoisuuden olevan laaja ja moniulotteinen käsite. Kielitietoisuus nähtiin ennen kaikkea tietoisuutena kuhunkin käyttökontekstiin liittyvästä kielenkäytöstä ja kielen variaatiosta. Opettajat määrittelivät käsitteen sekä abstraktilla että yksilön tasolla: abstraktilla tasolla kielitietoisuus nähtiin tapana nostaa kieliaineiden arvostusta sekä kannustaa oppijoita opiskelemaan kieliä, kun taas yksilötasolla sitä kuvattiin omien pedagogisten ratkaisujen ja arvojen kautta. Opettajien kielitietoisuuteen vaikuttivat monet eri taustatekijät: opettajan uskomukset, kielitaito, työkokemus, pedagogiset taidot ja oppilaantuntemus. Lisäksi kielitietoisuuteen vaikuttivat ympäristötekijät sekä asenteet ruotsin kieltä kohtaan. Opettajien kielitietoisissa pedagogisissa käytänteissä korostui kielellisenä mallina toimiminen, kielten ja kulttuurien vertailu sekä opetuskielen sopeuttaminen oppijoiden taitotasoon. Opettajat kokivat hyödyntävänsä aktiivisesti kielitietoisuutta käytänteissään, vaikkakin kielitietoisuus nähtiin enemmän luonnollisena osana käytänteitä kuin suunniteltuna ja tietoisena toimintana. Tutkimuksemme osoittaa, että kielitietoisuus on dynaaminen ja moniulotteinen ilmiö, joka näkyy eri tavoin ruotsinopettajien työssä. Tutkimuksemme osoitti myös, että vaikka kielitietoisuus ja opettajan kielitietoisuus ovat teoriassa eri ilmiöitä, kietoutuvat ne yhteen opettajien käsityksissä. ...
Keywords
språkmedvetenhet lärarens språkmedvetenhet svenskundervisning pedagogiska praktiker ruotsin kieli opetus opettajat käsitykset kieltenopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203476

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket 

    Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ...
  • Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter 

    Hursti, Minna (2011)
    Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ...
  • "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning 

    Jokela, Petra (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ...
  • En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor 

    Anttila, Marjatta (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka kielitietoisuus näkyy kielisaarekekoulujen toiminnassa luokanopettajien näkökulmasta. Toisena tarkoituksena oli ottaa selvää, miten luokanopettajat kielisaarekekouluissa ...
  • Svensklärares uppfattningar om studentexamensprovet i svenska och dess inverkan på svenskundervisning 

    Hintikka, Jasmin (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lukion ruotsinopettajien ajatuksia ruotsin ylioppilaskokeesta ja sen vaikutuksesta ruotsin opetukseen. Tarkoituksena on saada selville opettajien mielipiteitä siitä, onko ruotsin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre