dc.contributor.advisor | Sääkslahti, Arja | |
dc.contributor.author | Lindholm, Matilda | |
dc.date.accessioned | 2023-06-14T07:01:09Z | |
dc.date.available | 2023-06-14T07:01:09Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87732 | |
dc.description.abstract | Målet med denna avhandling var att se om könsindelning är nödvändigt i skolgymnastiken än i dag. I Finland är det vanligare att undervisa gymnastik i könsskilda grupper medan i norden undervisas det mera i samkönade grupper. Argument för gruppindelningarna baserade sig för det mesta på gamla traditioner, jämställdhet, trygghet samt delaktigheten i undervisningen. De vanligaste argumenten för samkönade grupper var jämställdheten mellan könen samt att bryta könsstereotyper som finns i gymnastiken. (Lyu & Gill 2011; Preece & Bullingham 2022; Ros-Gamón m.fl. 2021, 2679) För könsskilda grupper argumenterades det om flickornas delaktighet, som är högre i könsseparata grupper, och flickornas säkerhet (Hill m.fl. 2012, 282–283; Pritchard 2014, 148–149).
Resultaten indikerade att flickor påverkas mera av gruppindelningarna än vad pojkarna gjorde. Om samkönade grupper hade en god atmosfär och en bra gruppanda så fanns det inga skillnader i trivseln jämfört med könsskilda grupper. Vissa forskningsresultat var motstridiga med varandra som kan tyda på att det är gruppdynamiken som gör att eleverna trivs i gruppen som de indelats till. Det är inte bara eleverna som utgör en bra gruppdynamik utan även läraren som bridrar till elevernas sociala gemenskap och deras komfort.
De flesta forskningarna var gjorda utomlands och det vore bra att göra liknande forskningar i Finland. Det har gjorts mycket forskning om lärarens perspektiv om ämnet men elevernas synpunkt vore bra att forska vidare i, i Finland. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | samkönade grupper | |
dc.subject.other | könsskilda grupper | |
dc.subject.other | skolgymnastik | |
dc.subject.other | elevernas synvinkel | |
dc.title | Är könsindelningen nödvändig i skolgymnastiken? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306143800 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |