Är könsindelningen nödvändig i skolgymnastiken?
Tekijät
Päivämäärä
2023Målet med denna avhandling var att se om könsindelning är nödvändigt i skolgymnastiken än i dag. I Finland är det vanligare att undervisa gymnastik i könsskilda grupper medan i norden undervisas det mera i samkönade grupper. Argument för gruppindelningarna baserade sig för det mesta på gamla traditioner, jämställdhet, trygghet samt delaktigheten i undervisningen. De vanligaste argumenten för samkönade grupper var jämställdheten mellan könen samt att bryta könsstereotyper som finns i gymnastiken. (Lyu & Gill 2011; Preece & Bullingham 2022; Ros-Gamón m.fl. 2021, 2679) För könsskilda grupper argumenterades det om flickornas delaktighet, som är högre i könsseparata grupper, och flickornas säkerhet (Hill m.fl. 2012, 282–283; Pritchard 2014, 148–149).
Resultaten indikerade att flickor påverkas mera av gruppindelningarna än vad pojkarna gjorde. Om samkönade grupper hade en god atmosfär och en bra gruppanda så fanns det inga skillnader i trivseln jämfört med könsskilda grupper. Vissa forskningsresultat var motstridiga med varandra som kan tyda på att det är gruppdynamiken som gör att eleverna trivs i gruppen som de indelats till. Det är inte bara eleverna som utgör en bra gruppdynamik utan även läraren som bridrar till elevernas sociala gemenskap och deras komfort.
De flesta forskningarna var gjorda utomlands och det vore bra att göra liknande forskningar i Finland. Det har gjorts mycket forskning om lärarens perspektiv om ämnet men elevernas synpunkt vore bra att forska vidare i, i Finland.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Könsstereotypier i skolgymnastiken
Westerlund, Anna (2024)Syftet med denna kandidatavhandling är att granska hur könsstereotypier syns i gymnastikundervisningen i skolan. Gymnastiken är ett ämne som länge undervisats i skilda grupper för flickor och pojkar, vilket på senare tid ... -
Alakouluikäisten joukkuevoimistelijoiden asenteet ja kokemukset koululiikuntaa ja omaa lajiaan kohtaan
Ritala, Anni (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon alakouluikäiset joukkuevoimistelijat liikkuvat vapaa-ajallaan, miten he suhtautuvat koululiikuntaan ja omaan lajiinsa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten vastaajien ... -
S2-oppilaiden ja heidän opettajiensa kokemukset kielenoppimisesta integroidussa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä
Pöntinen, Anu (2019)Tässä maisterintutkielmassani tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten suomi toisena kielenä -oppilaiden sekä heidän opettajiensa kokemuksia opetuskokeilusta, jossa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmä sekä suomea toisena kielenä ... -
Ryhmäarviointi : oppilaan arviointi historian jakson aikana
Lassila, Päivi (2004) -
Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
Salonen, Anna (2023)Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.