Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSääkslahti, Arja
dc.contributor.authorLindholm, Matilda
dc.date.accessioned2023-06-14T07:01:09Z
dc.date.available2023-06-14T07:01:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87732
dc.description.abstractMålet med denna avhandling var att se om könsindelning är nödvändigt i skolgymnastiken än i dag. I Finland är det vanligare att undervisa gymnastik i könsskilda grupper medan i norden undervisas det mera i samkönade grupper. Argument för gruppindelningarna baserade sig för det mesta på gamla traditioner, jämställdhet, trygghet samt delaktigheten i undervisningen. De vanligaste argumenten för samkönade grupper var jämställdheten mellan könen samt att bryta könsstereotyper som finns i gymnastiken. (Lyu & Gill 2011; Preece & Bullingham 2022; Ros-Gamón m.fl. 2021, 2679) För könsskilda grupper argumenterades det om flickornas delaktighet, som är högre i könsseparata grupper, och flickornas säkerhet (Hill m.fl. 2012, 282–283; Pritchard 2014, 148–149). Resultaten indikerade att flickor påverkas mera av gruppindelningarna än vad pojkarna gjorde. Om samkönade grupper hade en god atmosfär och en bra gruppanda så fanns det inga skillnader i trivseln jämfört med könsskilda grupper. Vissa forskningsresultat var motstridiga med varandra som kan tyda på att det är gruppdynamiken som gör att eleverna trivs i gruppen som de indelats till. Det är inte bara eleverna som utgör en bra gruppdynamik utan även läraren som bridrar till elevernas sociala gemenskap och deras komfort. De flesta forskningarna var gjorda utomlands och det vore bra att göra liknande forskningar i Finland. Det har gjorts mycket forskning om lärarens perspektiv om ämnet men elevernas synpunkt vore bra att forska vidare i, i Finland.fi
dc.format.extent29
dc.language.isosv
dc.subject.othersamkönade grupper
dc.subject.otherkönsskilda grupper
dc.subject.otherskolgymnastik
dc.subject.otherelevernas synvinkel
dc.titleÄr könsindelningen nödvändig i skolgymnastiken?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306143800
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoryhmät


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot