Kolmannet osapuolet mukana henkilökohtaisen datan käytössä ja vaikutukset yksityisyyteen : case Facebook
Sosiaalinen media ja tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena oleva Facebook on herättänyt paljon kysymyksiä, keskustelua sekä huolta käyttäjien yksityisyyden suojasta. Facebook tallentaa ja kerää valtavan määrän henkilötietoja, jotka varsinkin nopean tekniikan kehityksen ja alustaan integroitujen kolmansien osapuolien sovellusten ja palveluiden lisääntyessä on herättänyt huolta käyttäjätietojen turvallisuudesta ja yksityisyydestä. Tästä johtuen on tullut tärkeäksi tarkastella, miten Facebook käsittelee käyttäjien yksityisyyttä erityisesti henkilötietojen ja kolmansien osapuolten kanssa jaetun tiedon osalta. Tutkielman tavoitteena on siis tutkia kolmannen osapuolen osallistumisen vaikutusta Facebookin käyttäjien yksityisyyteen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Erityisesti tutkimuksessa selvitetään, missä tilanteissa kolmannet osapuolet pääsevät käsiksi henkilötietoihin ja mitä yksityisyyteen liittyviä haittoja siitä on seurannut. Lisäksi tutkielmassa tutkitaan, missä määrin käyttäjät ovat tietoisia ja suostuvat tietojensa jakamiseen kolmansien osapuolten kanssa. Ennen kuin yllä oleviin ongelmiin ja kysymyksiin vastataan, tutkielma määrittelee aiheeseen liittyviä käsitteitä, joita ovat sosiaalinen media ja Facebook, henkilökohtainen data, sekä yksityisyys. Facebookissa olevat kolmannen osapuolen evästeet ja niiden hyväksyminen ovat olleet merkittävässä osassa käyttäjien yksityisyyden suojan loukkaamisessa. Evästeet ovat askel vielä vakavampaan seuraukseen yksityisyyden suojaan liittyen, joita ovat tietovuodot. Aihetta on syytä tutkia, sillä Facebook on vain yksi monista sosiaalisen median alustoista ja on tärkeää tietää, miten ne voivat olla vaaraksi yksityisyydensuojalle.
...
The social media service Facebook has raised a lot of questions, discussions, and concerns about the protection of users' privacy. Facebook stores and collects a huge amount of personal data, which, especially with the rapid development of technology and the increase of third-party applications and services integrated into the platform, has raised concerns about the security and privacy of user’s personal data. For this reason, it has become important to examine how Facebook handles user privacy, especially regarding personal data and information shared with third parties. The aim of the thesis is therefore to investigate the impact of third-party participation on the privacy of Facebook users. The thesis was carried out as a literature review. In particular, the study finds out in which situations third parties gain access to personal data and what privacy-related disadvantages have resulted from this over the years. In addition, the thesis examines the extent to which users are aware of and consent to the sharing of their data with third parties. Before answering the above problems and questions, the thesis defines concepts related to the topic, such as social media and Facebook, personal data and privacy, and third parties. The third-party cookies on Facebook and their acceptance have been a significant part of violating users' privacy protection. Cookies are a step towards an even more serious privacy consequence, which is data leaks. The topic is worth researching, because Facebook is just one of the many social media platforms and it is important to know how they can be a threat to privacy.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkimus sharenting-ilmiön vaikutuksesta lapsen yksityisyyteen
Kotola, Katariina (2023)Sosiaalityön pro gradu -tutkimuksessani selvitin mitä vanhemmat julkaisevat lapsistaan sosiaaliseen mediaan ja millä perustein he päättävät, mikä on yksityistä ja mikä julkista. Lisäksi selvitin, mikä on sosiaalityön ja ... -
GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan
Puumala, Petteri (2020)Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Teknologian vaikutus yksityisyyteen Kiinassa
Kettunen, Aku (2024)Teknologian nopea kehitys on aiheuttanut merkittäviä yksityisyysongelmia erityisesti tietojen keräämisen ja sen käsittelyn osalta ja näihin ongelmiin on vaihtelevia reaktioita: Euroopan unioni pyrkii suojelemaan yksilön ... -
Female unemployment in an emerging economy : A study of online social support as a coping strategy
Gbadegeshin, Saheed A.; Olaleye, Sunday A.; Ukpabi, Dandison C.; Omokaro, Benedicta; Mogaji, Emmanuel; Ugwuja, Alex A.; Nwachukwu, Chijioke E; Adetoyinbo, Ayobami (Routledge, 2021)The increased use of social media has resulted in active participation of women on social media platforms, specifically Facebook, Twitter, and Instagram. However, very little research has been carried out, specifically, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.