Использование социальных сетей в изучении русского языка и развитии лексики и орфографии среди студентов, изучающих русский язык как иностранный
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen sosiaalisen median käytön vaikutusta Suomessa venäjää vieraana kielenä opiskelevien opiskelijoiden venäjän kielen opiskeluun ja taitoihin. Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia venäjänkielisen sosiaalisen median käytön vaikutusta sekä venäjän kielen oikeinkirjoituksen ja sanavaraston kehittymistä että sosiaalisen median käytön avulla tapahtuvaa kielenoppimista.
Tutkimus on toteutettu laadullisena ja määrällisenä sisällönanalyysinä, joka sisältää teoriakatsauksen ja kyselyn. Tutkimukseen osallistui 14 opiskelijaa, joista osa ovat jo valmistuneita. Osallistujat joko opiskelevat tai ovat opiskelleet venäjää vieraana kielenä pää- tai sivuaineena Jyväskylän yliopistossa.
Tutkimukseni aihe on ajankohtainen, sillä tarjolla on yhä enemmän sähköistä oppimateriaalia ja viimeisen vuosien aikana sähköisesti tapahtuva etäopetus on yleistynyt. Opettajat voivat jakaa opetusmateriaaliaan sosiaalisessa mediassa ja he voivat perustaa ryhmiä, joissa he ja opiskelijat voivat jakaa toisilleen sekä ajatuksiaan että materiaalia.
Tutkimuksessani selvisi, että kaikkien vastaajien mielestä heidän venäjän kielen sanavarastonsa laajeni ja suurin osa oli sitä mieltä, että heidän venäjän kielen oikeinkirjoitustaitonsa kehittyi. He kertoivat oppineensa esimerkiksi uusia slangisanoja. Osa vastaajista sanoi, että he saivat esimerkkejä oikeinkirjoitukseen, kun taas toinen osa vastaajista suhtautui varauksella sosiaalisessa mediassa esiintyvän kielen oikeinkirjoituksen paikkansapitävyyteen.
Tutkimukseni mukaan sosiaalisen median käytöllä on hyötyjä kielenoppimisessa. Sosiaalisen median soveltamista ja käytön vaikutusta kielenoppimisen resurssina sekä tutkimiini että muihin kielen osa-alueisiin on tutkittava jatkossakin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Multilingualism in (Foreign) Language Teaching and Learning
Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2019)I am an applied linguist who considers language learning to be a socially constructed practice. In fact, I would rather talk about applied language studies than applied linguistics, as I understand this area of inquiry to ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Kieli objektina : miten lapset mieltävät kielen
Dufva, Hannele; Alanen, Riikka; Aro, Mari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)In this article, children’s views to language are discussed. The data comes from a project called Situated metalinguistic awareness and foreign language learning. It is argued that in children’s conceptualizations, the ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, Raili; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand, 2022)This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.