Show simple item record

dc.contributor.advisorLaitinen, Kaisa
dc.contributor.authorNokelainen, Sanni
dc.date.accessioned2023-06-12T06:34:48Z
dc.date.available2023-06-12T06:34:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87629
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata yhteisöä, joka rakentui Älä riko urheilua -kampanjaan liittyvässä Instagram-viestinnässä, ja tunnistaa viestinnästä organisaatiomaiselle toimijalle tyypillisiä ominaisuuksia. Tutkielman aineisto koostui 70 Instagram-postauksesta, joita Älä riko urheilua -kampanjaan mukaan lähteneet toimijat olivat julkaisseet. Aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkoetnografia ja analyysimenetelmänä laadullinen multimodaalinen sisällönanalyysi. Analyysin kautta rakentui kuva yhteisöstä, joka kokoaa yhteen monipuolisesti urheilumaailman eri toimijoita. Yh teisön pohjana havaitaan olevan Älä riko urheilua -kampanja, sen arvot sekä tavoite urheilumaailman parantamisesta, joihin jäseneksi liittyneet tahot kuvaavat sitoutuvansa. Aineistossa korostuu jaetun identiteetin mahdollistama yhteisöllisyys sekä yhteisön vastuu yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tutkimuksen tulokset osoittavat yhteisön olevan organisaatiomainen toimija, jonka organisaatiomaisuus rakentuu vahvasti yksittäisten jäsenten kautta. Yksittäiset jäsenet osoittavat postauksissa sitoutuneisuutta yhteisöön ja tuovat esiin toimivansa yhteisön nimissä. Tämä rakentaa yhteisön kollektiivista toimijuutta. Instagram-postausten kautta yhteisölle ja sen toiminnalle luodaan merkityksiä, jotka ovat keino lisätä yhteistä ymmärrystä niin yhteisön jäsenten keskuudessa kuin tehdä yhteisöstä tunnistettava kokonaisuus myös ulkopuolisten silmissä. Tämän tutkielman kohteena ollut Älä riko urheilua -yhteisö toimii esimerkkinä moninaisesta työelämästä. Organisaatiomaista toimintaa voidaan havainnoida tänä päivänä muun muassa teknologiavälitteisillä verkostoitumisalustoilla, joilla toimijat kokoontuvat. Uusien organisaatiomaisten toimijoiden kohdalla voidaan yksilöillä todeta olevan merkittävä rooli organisaatioiden rakentumisessa. Tämä mahdollistaa muun muassa jäsenten vahvemman sitoutumisen organisaatioon. Kiinnittämällä jatkossakin huomiota organisaatiomaisiin toimijoihin ja uusiin työn teon tapoihin vahvistetaan eri toimijoiden asemaa osana yhteiskuntaa.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherorganisaatiomaisuus
dc.titleYhdessä kohti entistä parempaa urheilumaailmaa : Älä riko urheilua -kampanjan Instagram-viestinnässä rakentuva yhteisö organisaatiomaisena toimijana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306123697
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoyhteisöt
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoviestintä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright