dc.contributor.advisor | Juutinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Siili, Janna | |
dc.date.accessioned | 2023-06-09T07:42:24Z | |
dc.date.available | 2023-06-09T07:42:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87600 | |
dc.description.abstract | Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina erittäin paljon. Tutkitun tiedon määrä kuitenkin vähenee siirryttäessä käytännön näkökulmaan etätoteutuksista. Tämä tapaustutkimus selvittää yhden organisaation media-alan opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten eri opetussisältöjä ja -toimintoja halutaan opetettavan: lähiopetuksessa, webinaareissa vai itsenäisesti verkko-opetuksena. Toiseksi haluttiin selvittää, mitkä opiskelijaryhmät ovat halukkaimpia ja kykeneväisimpiä opiskelemaan itseohjautuvilla opetusmetodeilla.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 media-alan opettajille ja opiskelijoille suunnatulla verkkokyselyllä. Kyselyyn vastasi opettajista 76 % (16) ja opiskelijoista 35 % (138).
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että lähiopetukseen halutaan aikaan ja paikkaan sidotut opetussisällöt, ryhmätyöt, alkeis- ja perusopinnot sekä teknisten laitteiden opetus (kamerat ja painokoneet). Syventäviä opintoja, teoria-aineita ja opintotehtäviä voidaan toteuttaa etänä. Näyttöjen ohjeistus sekä henkilökohtainen palaute koettiin tärkeäksi käydä läpi edelleen kasvokkain.
Etäopetukselle suositeltavat ryhmät ovat 3. ja 4. vuoden opiskelijat ja aikuisopiskelijat. Etä- ja itsenäistä opiskelua voidaan hyödyntää heti koulutuksen alusta lähtien vaihtoehtona kehittyneemmille opiskelijoille, eriyttämään heidän opetustaan. Osaamisaloista eniten halukkuutta kaikkiin etäopetuksen eri muotoihin osoittivat alat, joissa on nimenomaan itsenäisesti toteutettavia tehtäviä (valokuvaus ja julkaisutuotanto). Vähiten halukkuutta osoittivat osaamisalat, joiden työskentelymuodot ovat vahvimmin aikaan ja paikkaan sidottuja (valorakentaminen, tapahtumien taltiointi ja painotekniikka). | fi |
dc.description.abstract | In recent years, online teaching and learning have been extensively studied. However, the amount of researched information decreases when moving to a practical perspective. The purpose of this case study is to present the perspectives of teachers and students in the media sector of one organization regarding how they would like to teach and be taught different contents and activities: face-to-face, through webinars, or on their own through the Internet. The case study also sought to understand which student groups are most willing and capable of studying independently.
A survey was conducted online in the spring of 2023 among teachers and students in the media department. The survey was completed by 76% of teachers (16) and 35% of students (138).
Researchers found that teaching tasks tied to time and place, group work, initial classes, or teaching of technical equipment are preferred as face-to-face teaching. Studies in advanced subjects, theory subjects, and assignments may be conducted remotely. Furthermore, the study revealed that receiving personal feedback in person was important.
Distance education is recommended for students in their third and fourth years of study, as well as for adults. In order to differentiate teaching, distance and independent study can be used right from the beginning of the educational process for more advanced students. The fields of study where tasks are normally performed independently, such as photography and graphic design demonstrated the greatest willingness to participate in distance education. Fields of study such as light construction, event recording, and printing technology show the least willingness for distance learning. | en |
dc.format.extent | 94 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306093669 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | verkko-oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |