Työperäistä hyväksikäyttöä kokeneiden työntekijöiden esihenkilönä toimimisen erityispiirteitä
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Työperäistä hyväksikäyttöä on tunnistettu Suomessa 2000-luvulla enenevissä määrin, ja työelämässä toimii siten yhä enemmän eriasteista työperäistä hyväksikäyttöä kohdanneita työntekijöitä. Ravintola-ala on muiden palvelualojen tavoin yksi keskeisimpiä hyväksikäytön riskialoja. Erityisen alttiina hyväksikäytölle ovat ulkomaalaiset työntekijät, joiden osuus palvelualoilla on kasvanut. Työperäistä hyväksikäyttöä kokeneiden tilanteesta työelämässä hyväksikäytön jälkeen on toistaiseksi saatavilla vain vähän tietoa. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on hahmottaa työperäistä hyväksikäyttöä kokeneen työntekijän esihenkilönä toimimisen erityispiirteitä ravintola-alalla sekä muodostaa niistä aineistolähtöinen malli käytännön esihenkilötyön tueksi. Tutkielman lähestymistapana on laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusotteena aineistolähtöinen grounded theory -metodologia. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja koostuu seitsemästä HOK-Elannon ravintolaesihenkilön haastattelusta. HOK-Elannon ravintolatoimialalle rekrytoitiin aiemmissa työsuhteissaan työperäistä hyväksikäyttöä kokeneita työntekijöitä vuosina 2019–2021.
Tutkielman aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä grounded theory -analyysimenetelmällä ja siitä on muodostettu aineistolähtöinen malli. Tutkimustuloksia on tulkittu toimijuuskeskustelun, ennen kaikkea Margaret Archerin kriittiseen realismiin pohjautuvan toimijuuskäsitteen sekä Albert Banduran sosiokognitiivisen toimijuusteorian valossa. Analyysissä työperäistä hyväksikäyttöä kokeneen työntekijän esihenkilönä toimimisen erityispiirteet kiinnittyvät toimijuuskäsitteeseen. Keskeisinä piirteinä esihenkilötyössä näyttäytyivät hyväksikäyttöä kokeneen työntekijän matalana ilmenevän toimijuuden tukeminen sekä esihenkilön joustava toimijuus. Työntekijän toimijuuden tukemisessa oleellisinta on työntekijän perehdyttäminen työsuhteen ehtoihin ja suomalaisiin työelämäkäytäntöihin sekä työntekijän vuorovaikutusvalmiuksien ja substanssiosaamisen tukeminen. Hyväksikäyttöä kokeneen työntekijän esihenkilön toimijuudessa korostuu työntekijän yksilöllisistä tarpeista lähtevä mukauttaminen sekä esihenkilötyön vastuullisuus ja reflektiivisyys. Hyväksikäyttöä kokeneen työntekijän työhön integroitumisessa hyödytään jaetusta toimijuudesta, mikä myös rakentaa hyväksikäyttöä kokeneen työntekijän yksilöllistä toimijuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29141]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Motiivit anto aivan uuden näkökulman" : kerronnallinen tutkimus Reiss motivaatioprofiilin merkityksestä työntekijöiden identiteettityön vahvistajana
Martikainen, Anu (2017)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä työntekijöiden sisäisen motivaation merkityksestä työelämäkontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää kuuden työntekijän kertomusten avulla niitä ... -
Parisuhdeväkivaltatyötä tekevien työntekijöiden toimijuus ja toimijuuden ristiriidat
Hietanen, Anna; Ojanen, Mari (2016)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena oli parisuhdeväkivaltatyötä tekevien työntekijöiden toimijuus. Tutkimuskysymykset olivat: Miten parisuhdeväkivaltatyöntekijät kuvaavat toimijuuttaan puheessaan sekä millaisia ristiriitoja ... -
Akateemisten työntekijöiden diskurssit, identiteetit ja toimijuus yhdistyneessä Tampereen yliopistossa
Vasama, Teemu (2022)Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyivät vuonna 2019. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä yhdistymisprosessista tarkastelemalla sitä akateemisten työntekijöiden näkökulmasta ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ...